Hej,
Bor i ett gammalt timmrat hus från ca 1870.
På 1970talet gjordes en total ombyggnad/renovering av huset och endast timmerstommen kvarstod av det befintliga huset.

Nu är det dags för nästa renovering.
Elen ska strax dras om och jag har börjat riva insidan av ytterväggarna.

När de renoverade på 70talet så har de tagit bort/flyttat ett par dörrar och fönster. Dessa verkar vara ersatta med glasfiberisolering eller stenull och väggarna är sedan plastade. Dock är det så att inte alla väggar verkar vara plastade utan endast de där de täppt igen tidigare hål (Har inte rivit allt ännu men har hittat väggdelar som är oplastade)
Min fråga är bör jag plasta rubbet, låta det vara som det är, ta bort alla plast, eller ersätta plasten med t.ex ångbroms istället? Eller göra på något annat vis. Inga direkta fuktskador eller liknande verkar ha uppstått i någon av de olika konstruktionerna just nu.

Väggkonstruktionen utifrånsett är Panel, Asfaboard, 45mm Stenull, ca 5" timmerstomme, plast (ibland), gles och sist gips eller spånskiva beroende på rum.

Jag har tänkt byta det innersta skiktet mot OSB och Gips.

Vi har nu ersatt självdrag med mekanisk frånluft.

Obs, detta hus är sedan 70talet bortom all räddning vad gäller byggnadsvård i kulturell bemärkelse.
Jag vill bara ha en fortsatt bra lösning för husets livslängd.

Tacksam för tips

Hej. Det finns massor med trådar här i forumet om just hur man isolerar och spärrar timmerhus. Generellt verkar de flest vara av den åsikten att man inte använder plast. Vid avsaknad av plast är inte glasfiber isolering lämpligt, om du tex vill isolera på insidan också. Många skulle nog regla upp insidan för att kunna dra el samt få något att skruva skivorna i. Och då kan man överväga att lägga i tex linisolering i det nya regelverket. Som spärr använder man då en ångspärr. Ingen plast oavsett isolering eller ej på insidan. Sedan finns det lite mer avancerade metoder genom att tex lerklina timret på insidan. Men om du inte är ute efter att återställa till 1800-tals metoder kan det vara överkurs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.