5 839 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Hur bra håller limfogat furu?
Aha, men om en en hylla försvinner helt så ska vajern klara av att hålla 10 KG plus lite till då den faller ner, det får bli en väldigt stor skruv i högtalaren och väggen och troligen också en grov lina. Det hade varit annat för något som står på något där man bara vill undvika att det trillar framåt, den kraften blir troligen inte i närheten.oas skrev:
Som hsd skrev, det är mest för att förhindra att det glider av hyllan eller att det välter (som en TV t ex).
Stålvajer håller för mycket, på små garageportar (<160 kg) används 3 mm vajer för att lyfta hela porten. På de större portarna jag monterat (~700 kg för porten, ~1200 kg hela konstruktionen) används 6 mm stålvajer. Men ja, det krävs ju en bra infästning som tål rycket som blir, om det fastsurrade faller...
Förresten försvinner ju inte hyllan bara, utan antagligen viker den sig, och då blir högtalaren hängande i vajern (om den inte är för lång dvs).
Stålvajer håller för mycket, på små garageportar (<160 kg) används 3 mm vajer för att lyfta hela porten. På de större portarna jag monterat (~700 kg för porten, ~1200 kg hela konstruktionen) används 6 mm stålvajer. Men ja, det krävs ju en bra infästning som tål rycket som blir, om det fastsurrade faller...
Förresten försvinner ju inte hyllan bara, utan antagligen viker den sig, och då blir högtalaren hängande i vajern (om den inte är för lång dvs).
1 år senare...
Har tyckt att högtalaren i vardagsrummet(den som sitter i gips) lutar lite nedåt så jag tog en närmare titt. Första tanken var att Biltema fästena hade givet upp men det visar sig att limmbrädan har böjt sig!!!?

Tyckte någon sa att den skulle hålla för hur mycket som helst?
Nu överväger jag faktiskt att sätta fästena direkt i högtalaren.
Har tyckt att högtalaren i vardagsrummet(den som sitter i gips) lutar lite nedåt så jag tog en närmare titt. Första tanken var att Biltema fästena hade givet upp men det visar sig att limmbrädan har böjt sig!!!?

Tyckte någon sa att den skulle hålla för hur mycket som helst?
Nu överväger jag faktiskt att sätta fästena direkt i högtalaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden