P
Hej ska bygga en altan på framsida. 5x2 m.
Har plintar hemma avsedda för 70x70. Kan man bygga på dessa eller ska man köra med 90x90?

Ur bärighetsynpunkt är det inga problem.

Vill du ha hjälp med rimliga plintavstånd och dimensioner på virke?

Tänk på att 2 meter är väldigt svårmöblerat.

Går hur bra som helst, tidigare i år byggde jag ett trädäck på 70x70 stolpar NTR-A direkt på danska stenplattor.

K
2,5 meter är betydligt bättre. Men även 2,2 fungerar bra enligt våra tester :)

2 meter är för trångt :/

Nya altanen blir 2,8 för att man lätt ska kunna passera runt de som sitter.

P
Vi har en 40 kvm altan på baksidan :) ska bara ha en litet cafebord på framsidan. Mest för att ansluta till entrtrappan. Har man påsar så kommer man in i dörren :) ok sp 70x70 stolpar får de bli. 45x170 bärlina.
Dem måtten har jag för att altanen ska som sagt vara i anslutning till entretrappan sam källartrappa xD se bild

• Altan med vitmålat cafebord och stolar framför hus, nära entrétrappa och källartrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Aha, då är det ju inga problem. Lycka till!

P
Tack. Följande fråga är om man behöver gräva ner plintar ända ner? Det är hårdpackad grus för stenplattorna. Vill inte fästa i fasaden för det är tegelfasad bakom träfasaden. Nojjig över att gräva när grundmuren för dräneringen. Finns isodrän runt huset. Har 500mm plintar :p

K
Hur högt måste den vara över marken? Jag har samma fundering. Jag har tidigare alltid byggt altaner på betongplattor och tycker att det fungerar bra.

P
Ca 50 cm. Om du inte byggt med stolpar, vet du att 70x70 kommer funka?

K
Har aldrig skrivit att 70x70 kommer funka det var huggan och ojji jag skrev att 2 meter brett blir bra till cafebord :)

Men det borde inte vara några problem med 70x70 även om det kommer se klent ut.

P
Förlåt! Ser det nu :) kjolen kommer täcka stolparna så längt skiten inte knäcka när man tar sitt morgonkaffe xD

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.