Hej! Meddela mig gärna om det finns någon liknande tråd. Kunde ej hitta någon.
Har ett hus med källare (sutterängkällare). Källargolvet är gjuten betong, dess väggar verkar vara prefabbetong. Taket i källaren är också prefabbetong.
Taket i källaren består av tre parallella betongskivor med en tjocklek på ca 5 cm och bredd på 2.5m. De är armerade. Dessa hänger fritt mellan en vägg och en platt stålbalk. Frihängande längd är ca 5m. Jag vet ej hur infästningen mot vägg ser ut (behöver riva för att komma åt).
Nu till problemet: dessa betongskivor har en böjning på ca 3-4 cm på 2.5 m. Detta ses även på övervåningen där golvet har en lutning. Vissa märker det, andra inte.
Detta känns oroväckande. Främst att vi inte vet om den kommer fortsätta böjas.. Vi funderar på hur man kan åtgärda eller stoppa detta. Förslag?
Enklast känns att installera ytterligare en stålbalk halvvägs (så frihängande längd blir 2.5m). Dock kan man fundera på om man vågar trycka upp prefabbetongen igen. Risk för sprickor och problem i infästningen mot vägg oroar mig. Vad tror ni?
Huset är byggt 1995. Det finns även ett gäng vattenförande rör genom taket samt elkablar etc.
Tack på förhand!
Har ett hus med källare (sutterängkällare). Källargolvet är gjuten betong, dess väggar verkar vara prefabbetong. Taket i källaren är också prefabbetong.
Taket i källaren består av tre parallella betongskivor med en tjocklek på ca 5 cm och bredd på 2.5m. De är armerade. Dessa hänger fritt mellan en vägg och en platt stålbalk. Frihängande längd är ca 5m. Jag vet ej hur infästningen mot vägg ser ut (behöver riva för att komma åt).
Nu till problemet: dessa betongskivor har en böjning på ca 3-4 cm på 2.5 m. Detta ses även på övervåningen där golvet har en lutning. Vissa märker det, andra inte.
Detta känns oroväckande. Främst att vi inte vet om den kommer fortsätta böjas.. Vi funderar på hur man kan åtgärda eller stoppa detta. Förslag?
Enklast känns att installera ytterligare en stålbalk halvvägs (så frihängande längd blir 2.5m). Dock kan man fundera på om man vågar trycka upp prefabbetongen igen. Risk för sprickor och problem i infästningen mot vägg oroar mig. Vad tror ni?
Huset är byggt 1995. Det finns även ett gäng vattenförande rör genom taket samt elkablar etc.
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 790 inlägg
Det där bör du låta en byggn. ingenjör titta på. Begär ut allt ritningsunderlag från kommunen. Där kan finnas konstruktionsritningar.
En tjocklek på 5cm låter helt fel.
En tjocklek på 5cm låter helt fel.
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
är de bara 5cm tjocka så är det inte särskilt konstigt om de hänger? Inte för att jag vet hur tjocka de brukar vara men det låter tunt rent spontant. De kommer ju troligen hänga av egenvikten bara.
Moderator
· Stockholm
· 57 790 inlägg
Spontant skulle jag gissa att även halva späävidden är för långt.
Att ett betonggolv bara skulle vara 5cm tjockt är väldigt osannolikt. Den skulle inte klara av det. Troligtvis är de avsedda för att gjuta resten av golvet ovanpå. Men det är svårt att säga något utan bilder.
Så ta ditt någon som kan titta på det. Är det verkligen bara 5cm känns det helt galet.
Så ta ditt någon som kan titta på det. Är det verkligen bara 5cm känns det helt galet.
Hur vet du att tjockleken endast är 5 cm? Låter inte rimligt. Speciellt inte med en spännvidd på 5 meter.
Alla bjälklag hänger mer eller mindre. Betongbjälklag hänger i armeringen då betongen i sig inte klarar mycket dragkrafter och spricker. Så länge dimensioneringen är rätt är det ingen fara med det.
Alla bjälklag hänger mer eller mindre. Betongbjälklag hänger i armeringen då betongen i sig inte klarar mycket dragkrafter och spricker. Så länge dimensioneringen är rätt är det ingen fara med det.
Håller med om att det känns tunt. Finns vissa hål i taket där man kommer åt. Skall ta en bild.
Kan man inte tänka sig att det är ett träbjälklag ovanför 5cm taket kanske? Får riva upp någonstans.
Kan man inte tänka sig att det är ett träbjälklag ovanför 5cm taket kanske? Får riva upp någonstans.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Är det ett filigranbjälklag så är ofta prefabbetongen ca 5 cm, men det är garanterat pågjutet med åtminstone 150mm till.
Säker på att det inte hängt sedan det gjöts?
Säker på att det inte hängt sedan det gjöts?
Får försöka komma åt och kolla hur det är uppbyggt. Återkommer.
Såhär ser betongskivan ut. Tunn. Vid schaktet för kaminen (där kommer man ej åt golvkonstruktionen). Jag kommer inte riktigt åt ovan betongskivan för att se hur det är konstruerat. Bästa är bild 2 som antyder träbjälklag ovan betongskivan. Jag är tveksam till att det är något gjutet ovanpå betongskivan.
Bild 3 är bild i källaren på taket.
Kommunen skall jag snacka med imorgon.
Bild 3 är bild i källaren på taket.
Kommunen skall jag snacka med imorgon.
Knackade på det. Kändes som gips. Antagligen något brandskyddat material.
Det är ett så kallat ERGE bjälklag, tabell för spännvidd och understöd finns förmodligen hos tillverkaren.
Jag har original dokumenten för mitt ifrån 1967 och i det så står det att understöd i form av gedigna betongblock skall finnas var 3e meter ca.
Kan titta återkomma ikväll med exakta siffror.
Man brukar också gjuta på en slipsats och ofta med golvvärme och armering.
Jag har original dokumenten för mitt ifrån 1967 och i det så står det att understöd i form av gedigna betongblock skall finnas var 3e meter ca.
Kan titta återkomma ikväll med exakta siffror.
Man brukar också gjuta på en slipsats och ofta med golvvärme och armering.




