15 946 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Hörnlist för ytterhörn på gipsvägg
Någon som testat dessa?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/självhäftande-hörnskydd-l-2500mm
Verkar smidiga, ska gipsa en del idag. Och blir total 6 st ytterhörn, på bland annat lite stolpar och väggbitar.
Ska man göra allt man kan för att få en fasad ytterkant på gipsen mot ytterhörnen?
Eller går det fuska dit det med kniv hyfsat snyggt?
Har nämligen en del ställen där jag har 30-60cm mellan två ytterhörn, och känns onödigt att två skivor på dessa för att få en fasad kant mot hörnen. Men kanske är enda alternativet?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/självhäftande-hörnskydd-l-2500mm
Verkar smidiga, ska gipsa en del idag. Och blir total 6 st ytterhörn, på bland annat lite stolpar och väggbitar.
Ska man göra allt man kan för att få en fasad ytterkant på gipsen mot ytterhörnen?
Eller går det fuska dit det med kniv hyfsat snyggt?
Har nämligen en del ställen där jag har 30-60cm mellan två ytterhörn, och känns onödigt att två skivor på dessa för att få en fasad kant mot hörnen. Men kanske är enda alternativet?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag har använt de i metall och satte inte alltid fasad gipskant ut i hörnet av liknande skäl som du. Det gick ändå enkelt att spackla ut nivåskillnaden. Har inte mätt hur pass vinkelrätt hörnet blev men det ser perfekt ut i alla fall. Jag skulle gjort det som är smidigast. Undantaget är kanske om det ska monteras ett spikrakt hyllplan eller något som direkt avslöjar ett ojämnt underlag.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Fantastiska, limmet kan vara lite dåligt, har hjälpt till lite med tapetlim då sitter det som berget.
Har använd både K-rautas och Byggmaxs hörnskydd.
Faktiskt så tyckte jag Byggmax självhäftande var bra mycket bättre en K-rautas.
Inte ofta byggmax "vinner" men här var det hästlängder.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/hörnskydd-p20805
Faktiskt så tyckte jag Byggmax självhäftande var bra mycket bättre en K-rautas.
Inte ofta byggmax "vinner" men här var det hästlängder.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/hörnskydd-p20805
Jag har också använt de självhäftande med tejp. Dock köpta på Beijer, men de ser misstänkt lika ut de på byggmax. Väldigt smidiga att jobba med. Säljaren i byggbutiken sa att de mest säljer den nu för tiden.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Sen ska du INTE ha fasad kant mot ytterhörn!
Bra skuret eller allra helst såga den "andra" skivan på plats!
Bra skuret eller allra helst såga den "andra" skivan på plats!
Vi använde dom med dubbelhäftande tejp, köpt på colorama. Inte jag som gjorde det utan en bekant som är målare. Han satte fast dom, spacklade upp med gipsbruk sen spacklade han med något lätt hand spackel efteråt, dock "bredspacklade" han en bra bit ut på väggarna. Sen fick jag tipset att slipa ner hörnen så man såg plasthörnet annars blir hörnen sylvassa. Syns inte när man målat.
Okej, denne dock för sent nu. Har kört med fasade delen i två ytterhörn idag. Har två kvar att göra imorgon. Kör tvärt om där. Dessa är bara 90x220mm reglar för en balk som ska gipsas. Hade inte gått att göra annat där ändå.P Patrik Lidstedt skrev:
Sen tror jag att jag gör om en skiva imorgon också. Sågade inte den "andra" i efterhand, utan fick stå och rätta till den med gipslniven efteråt. Blir ju bara kasst. Först när jag gjorde dörrhålet (då jag gjorde så). Som jag insåg hur smidigt det var.
Jag gipsar för första gången idag. Så har lite att lära märker jag
Tack för alla svar !
Köpte förresten aldrig dem där hörnen jag länkade till, rätt dumt. Dem fans inte ute på byggården där jag plockade allt annat. Dum var jag och tog några lister man skruvar dit istället för att dom stog bredvid. Snackade med en snickarpolare sen som hade satt sånna som sa att det var skit med dessa. Bättre med sådana man limmar/tejpar dit istället då skruvskallar kan krypa fram efteråt om man har otur (hade det gjort hos honom)
Blir till att byta till dom imorgon istället
Köpte förresten aldrig dem där hörnen jag länkade till, rätt dumt. Dem fans inte ute på byggården där jag plockade allt annat. Dum var jag och tog några lister man skruvar dit istället för att dom stog bredvid. Snackade med en snickarpolare sen som hade satt sånna som sa att det var skit med dessa. Bättre med sådana man limmar/tejpar dit istället då skruvskallar kan krypa fram efteråt om man har otur (hade det gjort hos honom)
Blir till att byta till dom imorgon istället
Redigerat:
Klicka här för att svara