Hej!

Jag ska fästa 6 st 45x220 mm-reglar i befintliga 200 mm plintar (från 1980) på mitt fritidshus. Reglarna kommer att fästas på totalt 18 plintar, på tvären under huset. Nu undrar jag hur jag ska göra infästningen. Jag var helt inne på att använda gängstång rakt igenom plinten men tvekar lite nu för att jag tror den kanske kommer luckra upp en del av plinten när jag borrar igenom den, när borren kommer ut på andra sidan plinten. Funderar på att använda expanderbult istället genom halva plinten. Vad hade ni gjort?

Gängstången eller expanderbulten ska bära regeln som i sin tur på 6 st av plintarna ska staga upp huset, alltså ligga kloss mot yttersta bjälklagsregeln så dem behöver klara en del bärighet.

Har ni några andra tips vad man ska tänka på när man borrar i en plint så att man inte har sönder något? Kommer använda borrhammare.

hsd
Vad ska reglarna hålla upp

hsd hsd skrev:
Vad ska reglarna hålla upp
Som det står i inledningen. Dem är tänkt att staga upp huset. Bjälklagsregeln har halkat av några av plintarna (dem är dåligt gjorda för början) och ska fästa reglarna i plintarna för att bära upp yttersta bjälklagsregeln på huset. Inget fel i övrigt på plintarna, dem står rakt men är gjutna i fel position från början.

Borra in ca 100mm in i plinten (till centrum). Sätt gängstång med kemankare, stabilare och bättre än expanderbult.

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
hsd
Jag funderar på om Du kan använda spikplugg, finns långa, då är det bara att borra rätt genom regel och in i plint tryck in ankarmassa och slå i spikpluggen
Ska huset bara förstärkas upp bör det hålla

V vectrex skrev:
Borra in ca 100mm in i plinten (till centrum). Sätt gängstång med kemankare, stabilare och bättre än expanderbult.
Tack! Säg att jag tar 12 mm gängstång, borrar jag då 14 mm hål och sprutar in ankarmassa och kör in gängstången och låter brinna?

M minisp4m skrev:
Tack! Säg att jag tar 12 mm gängstång, borrar jag då 14 mm hål och sprutar in ankarmassa och kör in gängstången och låter brinna?
Borra hålet, upp till 14mm så är det vanligtvis 2mm större hål, blås ur hålet (Använd INTE dammsugare) borsta ur hålet, blås ur hålet, borsta ur hålet, blås ur hålet, fyll med cirka 2/3 ankarmassa, montera gängstången i en cirkulär rörelse.

Det där brukar stämma på de flesta ankarmassor med det kan finnas avvikelser så jag skulle läsa specifikation för just det fabrikat du väljer.
En annan poäng är att borra och förbereda ALLA hål för att sedan ta montaget på samtliga inom ett par minuter, massan stelnar snabbt och nya "blandpipar" kostar en slant.... Lycka till!

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.