Jag har funderingar på att göra egna taklister av cellplast med hjälp av en frigolitsåg. Vi vill ha en "rak" modell av list så det bör gå att få till formen bra. Det jag är osäker på är om ytan blir tillräckligt bra för att det ska bli snyggt. Jag hade tänkt köpa XPS300 eller liknande, eftersom jag tänker mig att de har bättre/finare struktur. Jag har själv inte använt lister av polystyren/cellplast/frigolit tidigare så jag vet inte hur ytan är på de lister som finns att köpa.

Någon som har erfarenhet av liknande? Kan ytan på skuren xps bli tillräckligt bra för att det ska bli snyggt som taklist? Räcker det med "vanlig" cellplast (eps)?

/Samuel

Kanske off topic, men varför tar ni inte bara "färdiga" trälister?
Det finns ju många profiler att välja mellan.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske off topic, men varför tar ni inte bara "färdiga" trälister?
Det finns ju många profiler att välja mellan.
Det är väl en befogad fråga, tycker jag.

Vi har inte lyckats hitta någon färdig trälist i det utförandet som vi vill ha (anledning 1).

Sen hittade jag en list i rätt modell (trodde jag) i cellplast, men det visade sig att den var för liten; alltså rätt modell men i fel "skala". Innan jag noterade att storleken var fel så hade vi börjat tänka att det nog är ett smidigt material för taklister. Det är lättkapat, väger lite och formbart vid ojämnheter (anledning 2).

Nu när jag börjat fundera på egentillverkning är det svårt att släppa den tanken (det är väl ett litet signum för många av oss som hänger på detta forum?)(anledning 3).

Eftersom det rör sig om taklister till i stort sett hela huset blir kostnaden för sågen liten (typ 7-8kr/lpm). Övrigt materialkostnad räknar jag med hamnar på 3-5kr/lpm så totalen blir fortfarande betydligt lägre än att köpa färdigt (anledning 4).

Dessutom får jag möjlighet att köpa ett nytt verktyg som jag inte har tidigare (anledning 5).

Ytan måste väl bestå av slutna celler annars går det nog aldrig att få till nån finish. Tror inte det funkar att såga till egna.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Ytan måste väl bestå av slutna celler annars går det nog aldrig att få till nån finish. Tror inte det funkar att såga till egna.
Det är det jag är orolig för, och om det hade varit vanlig cellplast (eps) så är ju cellerna så stora att det rimligen är ett problem. Vad gäller XPS är ju däremot cellerna inte lika stora. Det går ju till och med (enligt någon produktbeskrivning jag hittade) att använda sandpapper på XPS. I bilderna till produkten https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=821035&refKey=Rv_vHICQK är ju ytan målad efter skärning, men det går inte att avgöra hur finishen är.

Be någon tillverkare göra listerna efter era önskemål i trä istället. Kostar en del i ställkostnad för maskiner men då blir dom perfekta.

Det kommer inte bli bra, även om du har en exakt jigg att så med kommer du
få jobba bra mycket med listen innan den duger för montering.
Du kommer få slipa väldigt mycket.
Och du kommer inte kunna göra långa delar heller, och att få många korta delar
till att bli långa fina lister tror jag inte på dessvärre, många skarvar blir det.
Sen ska det spacklas och målas innan det blir någon som helst finish.
Rekommenderar färdiga lister, mycket jobb för ingenting.

De man kan köpa på t.ex. Hornbach och Bauhaus är väl folierade?

Visst går det säkert att få till men jag tror det finns risk att det blir en del pill för att få till bra finnish

Hur skall listen egentligen se ut?
Kan du kanske rita upp en profil, med dimensioner?

Hur skall listen egentligen se ut?
Kan du kanske rita upp en profil, med dimensioner?
Hej,

Det ska vara en sådan här, men lite större.
http://www.moelven.com/se/Produkter...al/Produktguide---List/Taklist/Trapplist-078/

Det blir kanske till att beställa från ett hyvleri. Det kommer ändå bli beställda foder och golvsocklar, så kontakten finns redan. Den största drivkraften för att göra själv är just nu nyfikenhet.

Oj, det var avancerat, har aldrig sett sådan list faktiskt.
Har själv stannat vid svanhalslist, tillräckligt avancerat för mig :)

Men jag tror också att det blir svårt att fräsa för hand i skumplast.
Men du kan ju försöka med en liten bit först, så det inte blir för dyrt.

Fast skulle det inte gå att bygga upp den med tre remsor MDF-skiva?
De finns ju i tjocklekar upp till 28 mm.

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Tack alla för svar och tips!

Oj, det var avancerat, har aldrig sett sådan list faktiskt.
Har själv stannat vid svanhalslist, tillräckligt avancerat för mig :)

Men jag tror också att det blir svårt att fräsa för hand i skumplast.
Men du kan ju försöka med en liten bit först, så det inte blir för dyrt.

Fast skulle det inte gå att bygga upp den med tre remsor MDF-skiva?
De finns ju i tjocklekar upp till 28 mm.
Ja, den är på sätt och vis avancerad, men det är bara raka snitt. Jag har inte tänkt fräsa i cellplasten utan endast skära remsor och limma ihop.

Bra tips om MDF. Det får jag fundera på. Tack!

Den där profilen gör man nog enklast i en bordssåg. Med en bra klinga och lite noggrannhet med inställningarna så blir efterarbetet minimalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.