Byggahus.se

45x95 tryckimpregnerat NTR A?

1. B
    Medlem · Värmland · 31 inlägg

Basutbud

Medlem
    Hej!

Jag ska bygga en brygga som vilar på träbockar och utgår från följande: http://www.byggvarulistan.se/byggprojekt/bygga-brygga-pa-bockar/. Till bockarna används 45x95 tryckade reglar samt 34x95. Bryggan ska stå insjö och större delen av bockarna kommer vara i konstant kontakt med vatten och då rekommenderas vad jag förstår NTR A. Problemet är att alla byggvaruhandlar bara verkar ha NTR A från 45x145 och uppåt medan mindre dimensioner alltid är NTR AB. Går det att få tag på 45x95 NTR A? Skulle det funka att köra på NTR AB trots allt? Vill ju gärna att bockarna ska hålla fem år eller mer åtminstone.

Mvh
    B

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Virke som har varaktig kontakt med vatten bör vara av typen NTR/M. Gå till Beijers eller någon liknande stor bygghandel, de brukar kunna ta hem det mesta, även om det kanske kostar lite mer.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Värmland · 31 inlägg

Basutbud

Medlem
    Ja, det enklaste är väl att åka till affären och fråga förstås. Jag hade fattat det som att NTR M gäller på västkusten för att typ skydda från skadedjur men att NTR A duger i insjö och längs östkusten?

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Detta har jag inte kompetens att diskutera, men visst är det skillnad mellan västkusten och Östersjön. Här i Blekinge brukar vi använda ek, det håller garanterat. Tipset om Beijers för andra dimensioner står jag dock för.

5. Bästa svaret

T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Varenda bygghandel som inte heter byggmax eller bauhaus borde med glädje ta in det virke du behöver. Och ta betalt därefter förstås! :) Annars kan du ju klyva en 195 också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.