Byggahus.se

Takventilation vid takfoten

1. MalZon
    Medlem · Kronoberg · 640 inlägg

MalZon

Medlem
    Detta gäller ett nybyggt garage, modell stort.
    En fundering jag har stött på under dagen är ventileringen av taket.
    Vi ska sätta takfotspanel och klä in takfoten, med lite ledspottar och sånt krimskrams.. Iaf, kan jag använda glesen för att få upp någon skiva och "fortsätta med ytterväggen" uppåt och släppa en glipa på 3-5cm högst upp innan spontluckorna och därigenom få fram början av ventilationen?
    Får väl fortsätta en bit till uppåt längs innertaket, men början av ventilationen iaf..

Större bild: http://i.imgur.com/lmsgI9j.jpg

Mvh Jonas

2. T
    Medlem · 3 inlägg

Tbone

Medlem
    Det beror lite på vad du är ute efter. Är du ute efter något som håller emot isoleringen så bör du fortsätta med vindduken bakom panelen så det inte blåser igenom, då panelen inte är helt lufttät. Vilket system skall du ha som luftspalt? Bara duk, "masonite" eller wellpapp mm? Det bästa enligt mig är att du skruvar en 45x45 på sidan av takstol upp mot råspont och en 45x45 på cc 600sen skruvar du masonit under det. Samt sätter ett lock av masonit där din bild visar och tejpar skarven med t-vind tejp eller liknande.

Skall du tex ha 195 isolering i bjälklaget så drar du kanske bara upp masoniten 400mm skall du ha isolering i taket blir det ju eventuellt hela vägen upp i nock och måste då även där luftas genom antingen gavelventiler luftad nock eller mögelstopper.

Åter till takfoten... med fördel sätter du undertakspanelen innan väggpanel. Perforerad plåt eller insektsnät i framkant mot fotbrädan ca 4 cm luftspalt sedan bara att bygga sig in mot vägg.

3. MalZon

MalZon

Medlem
    Jo lite så tänkte jag.
    Fortsätta med masonit upp tills glesen tar slut, fortsätta med 45x45 reglar på insidan av takstolarna längs med sponten i taket så det går en bit ovanför isoleringen. Sätter vindduk på utsidan av masoniten och fortsätter med den upp till glipan åtminstonde. Nät innanför fotpanelen och ca 3-4st 1cm glipor på fotpanelen.
    Ska ha 2st gavelventiler i nock.

Borde kunna funka då?

Mvh Jonas

4. T
    Medlem · 3 inlägg

Tbone

Medlem
    Om du tejpar masonitskarvarna så slipper du vindduk... den behöver du bara ha om du tänkte fortsätta med väggpanel hela vägen upp som du skrev i första. Masoniten är vindtät i sig, inte panel.

5. MalZon

MalZon

Medlem
    Jaokey, jo det var masonit jag tänkte "fortsätta" med upp. Ok men då blir detta kanon isf. :)

Mvh Jonas

6. MalZon

MalZon

Medlem
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.