H hul skrev:
jo men dom som sitter mot dubblingssidan då?
Oftast läkt eller något frånskär.

H
R RoBo skrev:
Oftast läkt eller något frånskär.
OK, vi brukar använda plåtband alt. kortlingsbeslag

Tack för alla era svar, funderingar och åsikter!

En del av er undrar varför jag ska hänga upp tvn men det var bara ett exempel. Vill gärna kunna hänga upp tv, skåp, klädhyllor och liknande utan att det ska vara något större problem. Vill inte behöva fundera eller känna osäkert över om väggen/upphängningen kommer hålla. Bor i en lägenhet idag där alla väggar är av betong och behöver därför aldrig fundera när vi hänger upp saker.

De flesta av er verkar föreslå att lägga in osb mellan reglarna. Jag kommer föreslå detta för vår kontakt (på vissa utvalda väggar) men vill ha lite mer kött på benen. Tar det längre tid att göra så än att bara sätta upp regler? Handlar det om tex 5 min extra eller 1 timme?

H
P Paulina123 skrev:
Tack för alla era svar, funderingar och åsikter!

En del av er undrar varför jag ska hänga upp tvn men det var bara ett exempel. Vill gärna kunna hänga upp tv, skåp, klädhyllor och liknande utan att det ska vara något större problem. Vill inte behöva fundera eller känna osäkert över om väggen/upphängningen kommer hålla. Bor i en lägenhet idag där alla väggar är av betong och behöver därför aldrig fundera när vi hänger upp saker.

De flesta av er verkar föreslå att lägga in osb mellan reglarna. Jag kommer föreslå detta för vår kontakt (på vissa utvalda väggar) men vill ha lite mer kött på benen. Tar det längre tid att göra så än att bara sätta upp regler? Handlar det om tex 5 min extra eller 1 timme?

Fälla in osb kortlingar mellan reglarna är en bra mellan lösning.
De tar självklart längre tid men de är en villa du pratar om så blir kanske någon tusenlapp i materialkostnad och 1-2 extra timmar för hela huset i arbete.

Alternativet att fälla in extra reglar funkar bara om man vet att man ska hänga upp en pryl och exakt vart man vill ha den. Vill man ha friheten att enkelt kunna hänga upp saker vart som helst så är det en extra skiva överallt som gäller.

H
useless useless skrev:
Alternativet att fälla in extra reglar funkar bara om man vet att man ska hänga upp en pryl och exakt vart man vill ha den. Vill man ha friheten att enkelt kunna hänga upp saker vart som helst så är det en extra skiva överallt som gäller.
jo men de är stora kostnader också för ett att lösa ett problem som inte finns.
korsningar där man vet att man kommer montera saker och övrigt går att lösa med plugg.

om man vill komma undan ekonomiskt vill säga.

alternativt 2 lager gips = lite mer ekonomiskt än 1 lager plyfa men har fler fördelar utöver bärkraft

Jag hade kört dubbelskivor för att slippa bongotrummeväggar men om det varit dubbelgips eller gips+osb vetetusan. hade antagligen låtit priset avgöra.
Att sätta upp saker på gipsväggar (utan OSB/kortling/regel under) kräver ungefär samma eftertanke som att sätta upp i olika betongmaterial (inte minst lättbetong)...
Kan verka svårt och omständigt första gångerna men när man kommer in i det faller det sig naturligt...

T.ex. gipsvägg utan bakomliggande trä:
TV, lampor, hyllor etc: http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397411-skivplugg-dubbel/
Tavlor: http://www.clasohlson.com/se/Tavelkrok-Apponwall/40-1034

Själv har jag gott om lättbetongväggar, bl.a. i kök.. Där använde jag: http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397833-lattbetongplugg-turbo-t-nylon/
Kommer hänga med längre än vad jag gör!

Enkelt, bara funkar... Varför krångla till det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.