Jag har frågat lite om detta förut, men nu ska jag försöka få klarhet i detta.

För det första, det enklaste sättet för en privatperson att få epoxigolv verkar vara att köpa biltemas epoxifärg och måla ett par lager av detta.

Mitt golv i verkstaden är betong, men rätt så ojämt/rufft, så min förhoppning från början var att hälla ut epoxi och använda det som flytspackel, men det verkar inte vara (enkelt) tillgängligt i sverige.

Så då borde jag börja med ett tunt lager flytspackel i verkstaden, till exempel detta (?) och sedan måla det med expoifärg, eller hur? Postar detta här så att eventuellt någon som vet mer om detta kan hoppa in och säga att det är enklare på något annat sätt eller jag tänker fel eller liknande :)

L
Du säger verkstad , vad finns på golvet , oljespill , skit , e.tc. kan bli svårt att få något att fästa i betongen utan att göra komplett rent med något , syra eller annat ,
Vad belastar du golvet med , tungt , flytspackel ska ha en viss tjocklek för att inte krackelera och spricka vid belastning

Golvet är relativt rent, det är ett förråd som nu fungerar som verkstad, tänkte börja med en primer på golvet för att se till att flytspacklet fäster ordentligt.

På golvet kommer det stå en 5-600 kg tung såg som kommer stå på en rullskiva med ungefär 6 stycken transporthjul (gummi) så du har alltså vikten fördelad på 6 punkter, = 100 kg per punkt. så frågan är ju så klart om flytspackel + epoxi riskerar att spricka vid dessa förhållanden?

L
Golvet måste vara absolut rent , och damfritt , epoxi fäster nog bra med primer ,och krackelerar eller spricker inte , det finns olika sorters epoxi , kolla runt och se vad dom olika tål , bättre att betala lite mer för något som är bra än att göra om , det med flyt var lite av en tanke , då jag hört om en viss tjocklek på det för att inte spricka vid dellast , inte av egen erfarenhet

Det spricker inte på betonggolv men däremot behöver det va av industrikvalitet för att tåla slitaget.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Rätt det du säger , poxi som säljs på varuhusen är ju mer för hemmabruk och tål kanske inte så stora belastningar som industrivarianten klarar

Stefan N Stefan N skrev:
Det spricker inte på betonggolv men däremot behöver det va av industrikvalitet för att tåla slitaget.
Menar du epoxin eller flytspacklet nu? Vilka varumärken föreslår du? Och kan en privatperson få tag på dem mer eller mindre enkelt? :)

Stefan N Stefan N skrev:
Pratar flyt, finns tex denna på Bauhaus. [länk]

Samt [länk]
Tack för länkarna, dom har en materialåtgång på 1,6 kg/m2/mm, och min verkstad är 23 kvm, så om jag vill ha fem mm tjocklek så är det 1,6 * 23 * 5 = 184 kg, det vill säga 10 påsar = 2 790 kr, plus primer så klart. Kan funka - tack!

När det gäller epoxi köpte jag från Nils Malmgren och deras butik epoxibutiken.
Smidiga och trevliga att ha och göra med.

13th Marine 13th Marine skrev:
När det gäller epoxi köpte jag från Nils Malmgren och deras butik epoxibutiken.
Smidiga och trevliga att ha och göra med.
Tack för tipset, men när jag kollar på deras hemsida så ser jag bara epoxifärg för golv, det vill säga färg man målar på golvet med roller till exempel. Anledningen till att jag vill använda flytspackel är för att jag inte tycks kunna få tag på epoxi menat att hällas ut över golvet och få en jämn yta, utan den måste målas på en redan jämn yta.

Och då är ju frågan hur epoxibutikens epoxifärg skiljer sig från Biiltemas?

Det var tänkt som ett alternativ till biltemas, tror det blev billigare inkluderat frakten, samt fanns i fler kulörer.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det var tänkt som ett alternativ till biltemas, tror det blev billigare inkluderat frakten, samt fanns i fler kulörer.
Aha, ja tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.