18 493 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
Takkonstuktion vid längsgående loft?
Cem77: Tack för ditt svar. Kan den balken ta all utåtriktad kraft enligt pilen på bilden? Väggen blir 3.5 meter hög upp till det övre hammarbandet (läs längd på hävarm), och loft öppningen är 6,5 meter lång. Hur löser man då urtagen som man måste göra i syll och hammarband.
Beräkning av lämplig dimension får vi nog be någon annan om hjälp medRobert141 skrev:
Urtagen skulle jag lösa genom att helt enkelt kapa syllen på varje sida av balken och fästa den på fastsvetsade öron på balken. Ett gäng skruvar borde dra ihop det hela ganska stumt? Kör du med två balkar kan du ju dessutom svetsa en balk eller hänga en limträbalk mellan stolparna för att göra det hela ytterligare stabilare?
Problemet är väl att även väggen på andra sidan behöver motsvarande styvhet för att inte ge sig iväg? Den står ju också fritt upp och ska ta emot takets last?
Borde därför bli enklast att göra hela konstruktionen i ihopbultade balkar där även takstolarna vid öppningen görs i metall? Då blir ju konstruktionen som vilket större varuhus eller maskinhall och ganska lätt att räkna på för en konstruktör.
Kan du inte begära ut bygglovsritningarna från huset du har på bild från kommunen så ser du ju hur konstruktionen är löst?
Redigerat:
Bra ide, ska kolla med bygglov
Det är ju sant att även den andra sidan behöver liknade lösning då denna också i praktiken är försvagad pga loft öppningen. Helst vill jag hitta en bra lösning som inte ger mig problem med utforsling av tungt material till ön. metallbalkar är egentligen inte det optimala ur den synvinkeln. Men jag uppskattar dina tankar och jag lär mig hela tiden om krafterna som verkar från taket.
En annan lösning skulle kunna vara att sätta plattjärn eller stålband diagonalt över träreglarna, då framförallt på gavlarna från långväggens hammarband ner mot syllen. Någon som har erfarenhet om detta?
Det är ju sant att även den andra sidan behöver liknade lösning då denna också i praktiken är försvagad pga loft öppningen. Helst vill jag hitta en bra lösning som inte ger mig problem med utforsling av tungt material till ön. metallbalkar är egentligen inte det optimala ur den synvinkeln. Men jag uppskattar dina tankar och jag lär mig hela tiden om krafterna som verkar från taket.
En annan lösning skulle kunna vara att sätta plattjärn eller stålband diagonalt över träreglarna, då framförallt på gavlarna från långväggens hammarband ner mot syllen. Någon som har erfarenhet om detta?
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Hej!
Nu sitter jag i samma situation som Robert141 gjorde för snart 6år sedan.
Huset som jag håller på att rita är 12,3m x 7,5m med ett loft i ena änden på ca en tredjedel av ytan.
Öppen planlösning med öppet upp till taknock genom hela huset. Det som binder ihop huset på långsidorna är vid loftet, men resten av väggarna.
Går det att lösa? Hur gick det för Robert141 eller har någon annan varit med om liknande utmaningar?
Tips?
Nu sitter jag i samma situation som Robert141 gjorde för snart 6år sedan.
Huset som jag håller på att rita är 12,3m x 7,5m med ett loft i ena änden på ca en tredjedel av ytan.
Öppen planlösning med öppet upp till taknock genom hela huset. Det som binder ihop huset på långsidorna är vid loftet, men resten av väggarna.
Går det att lösa? Hur gick det för Robert141 eller har någon annan varit med om liknande utmaningar?
Tips?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden