Ska inom en snar framtid ta tag i min köksrenovering. På nuvarande vägg där jag har tänkt att hänga väggskåp ovan diskbänken är det enbart uppreglad gipsskiva. Rummet till denna vägg är badrummet. Undrar därmed om ni ser några problem med att måtta ut reglarna på väggen, dvs gipsskivan, sen lägga osb+gips. De blir då alltså gips+osb+gips.
Anledningen till att jag funderar att göra det på detta sätt är att jag är lite rädd att badrummets yt/tätskikt kommer påverkas om jag börjar riva för mycket i köket. Badrummet har väv med beckers målningssystem + matta.

Finns det några direkta nackdelar i mitt tänk?
Hur hade ni gjort?

Inga problem. Jag hade dock valt en 15mm plywoodskiva, som ger bättre infästning av väggskåpen

GoForIt GoForIt skrev:
Inga problem. Jag hade dock valt en 15mm plywoodskiva, som ger bättre infästning av väggskåpen
Tack för svar, låter vettigt.
Går de bra att sätta upp plywood+gips oavsett väggens cc mått?
Samt räcker de med 6mm renoveringsgips på plywooden eller ska jag köra 12mm? Ska kakla 60cm upp från diskbänken, kakellängd ca 2,3m

L
Max 60/60 C/C skulle rekommendera 13 gips den är mera fast och död än 6 mm som kan bli bulig eftersom den är tunn

L Liteavvarje skrev:
Max 60/60 C/C skulle rekommendera 13 gips den är mera fast och död än 6 mm som kan bli bulig eftersom den är tunn
Lär knappast bli bulig med plywood bakom? Kan ju skruva gipsen var 15cm om det är så.

L
Det går väl det oxå , men lite materiel för skruvskallen att gå in i , lätt att den går i genom gipsen och stannar mot skivan bakom

L Liteavvarje skrev:
Det går väl det oxå , men lite materiel för skruvskallen att gå in i , lätt att den går i genom gipsen och stannar mot skivan bakom
Ja, det är klart. Men vet man inte hur man skruvar gips så tror jag inte det hjälper med 13mm.

De tunna renoveringsgips jag stött på har ett armeringsskikt och så är det hårdare. Det innebär att de är betydligt svårare att skruva rätt för oss "hemmabyggare" och få skruvarna rätt dragna.
Då de är hårdare så får man dra lite extra för att skruvskallen inte ska hamna ovanför ytan och drar du då lite extra är det lätt den fösvinner in i gipset. Med 13mm är det lättare att få skruven rätt dragen för den "ovane".

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
A Appeplan skrev:
Tack för svar, låter vettigt.
Går de bra att sätta upp plywood+gips oavsett väggens cc mått?
Samt räcker de med 6mm renoveringsgips på plywooden eller ska jag köra 12mm? Ska kakla 60cm upp från diskbänken, kakellängd ca 2,3m
Du bör jag träffa hyfsat i reglar.
Är det möjligt så använd 12mm standardgips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.