8 346 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Ytterdörr: Inåtgående vs utåtgående
Vad är den egentliga skillnaden?
Anledningen att jag undrar är att jag köpt en inåtgående ytterdörr men den är väldigt lik en utåtgående dito. Dörren har samma mönster/fräsning på båda sidorna och gångjärnen sitter på "svängsidan" varvid dörrens utsida inte ligger i liv med karmen utan, som insidan på en utåtgående, en bit in i karmen.
Hur ska en inåtgående ytterdörr se ut? Som en utåtgående från utsidan men med annan öppningsriktning?
Har jag fått en utåtgående dörr - se bild tagen från utsidan..
Anledningen att jag undrar är att jag köpt en inåtgående ytterdörr men den är väldigt lik en utåtgående dito. Dörren har samma mönster/fräsning på båda sidorna och gångjärnen sitter på "svängsidan" varvid dörrens utsida inte ligger i liv med karmen utan, som insidan på en utåtgående, en bit in i karmen.
Hur ska en inåtgående ytterdörr se ut? Som en utåtgående från utsidan men med annan öppningsriktning?
Har jag fått en utåtgående dörr - se bild tagen från utsidan..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker dörren ser bra ut.
Vad skulle vara problemet menar du?
Det är ju klart att karmen är tjockare på den sidan som dörren inte öppnas mot.
Karmen tar ju emot (och tätar) när dörren stängs, vare sig den öppnas/stängs utifrån eller inifrån.
Vad skulle vara problemet menar du?
Det är ju klart att karmen är tjockare på den sidan som dörren inte öppnas mot.
Karmen tar ju emot (och tätar) när dörren stängs, vare sig den öppnas/stängs utifrån eller inifrån.
Problemet är att jag ser ingen skillnad på en inåtgående och en utåtgående ytterdörr (iaf inte den jag beställt där dörren ser likadan ut på in- och utsidan). Det enda som jag kan se skiljer är tröskeln men jag vet inte om aluminiumlisten ska vara inåt eller utåt.
Dvs de kan lika gärna ha skickat en vänsterhängd ytterdörr men tagit betalt för en inåtgående (+1295kr) dito. För jag jag ställer den på plats så ser det ut som en felvänd utåtgående ytterdörr..
Så vad är skillnaden egentligen? Jag trodde att den inåtgående ytterdörren skulle se likadan ut som den utåtgående, iaf utifrån.
Dvs de kan lika gärna ha skickat en vänsterhängd ytterdörr men tagit betalt för en inåtgående (+1295kr) dito. För jag jag ställer den på plats så ser det ut som en felvänd utåtgående ytterdörr..
Så vad är skillnaden egentligen? Jag trodde att den inåtgående ytterdörren skulle se likadan ut som den utåtgående, iaf utifrån.
Hmmm.......relativt ovanligt i Sverige med inåtgående ytterdörr. Trevligt enligt mig 
"Torftigt" sagt är en sådan dörr bara vänd, helt enkelt. Som du säger kan tröskeln vara utformad på annat sätt (värt 1200:-??).
Man kan tänka sig att en inåtgående dörr ska ha tätlister så långt ut som möjligt vilket då kräver en profil som "ligger utanpå" dörrbladet, utifrån sett.
Säkerligen finns andra här på BH som kan klargöra detta ytterligare.
"Torftigt" sagt är en sådan dörr bara vänd, helt enkelt. Som du säger kan tröskeln vara utformad på annat sätt (värt 1200:-??).
Man kan tänka sig att en inåtgående dörr ska ha tätlister så långt ut som möjligt vilket då kräver en profil som "ligger utanpå" dörrbladet, utifrån sett.
Säkerligen finns andra här på BH som kan klargöra detta ytterligare.
Det är jätteovanligt tom, utom möjligen i vissa butiker. Riktigt svårt att hitta någon som hade i lager. Vi ska ha den i en källare, så inåtgående av utrymmesskäl (för att inte blockera källargången).
Men brukar det vara aluminiumtröskel utåt och trädelen inåt? Ser nästan lite avigt ut..
Men brukar det vara aluminiumtröskel utåt och trädelen inåt? Ser nästan lite avigt ut..
Skillnaden kan vara var karmskruvarna sitter. Hade de suttit på utsidan hade det ju känts fel
Kan de ha täckt över skruvhålen med en bockad plåt på en vanlig utåtgående karm eller är karmen helt i målat trä på utsidan?
Kan de ha täckt över skruvhålen med en bockad plåt på en vanlig utåtgående karm eller är karmen helt i målat trä på utsidan?
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ytterdörr till småhus och som är utrymningsväg (och det är nog de flesta) skall vara utåtgående. Jag tycker det ser ut som om dörren är felvänd (och felhängd).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden