Byggahus.se

Val av underlagspapp

1. B
    Medlem · Stockholm · 539 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Ska renovera tak på min kåk från 1936. Det är ett mansardtak där den övre delen är ovan den kalla vinden och den nedre (brantare delen) är ett isolerat yttertak.

Jag har kikat lite och det ser ut som att den brantare delen sett från insidan är uppbyggt av

-råspont med papp
    -takstolar med torvmull mellan
    -råspont med papp på utsidan

På detta är det spikat läkt som pannorna ligger på.

Jag har fått offerter från två takläggare och båda har offererat en diffusionstät underlagspapp. Jag funderar på om det inte borde ligga en diffusionsöppen papp. Det ser ju inte ut att finnas någon luftspalt. Är det inte risk att man stänger inne fukt i den brantare delen av taket om det blir helt tätt på utsidan.

Mvh Carl

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 850 inlägg

huggan

Medlem
    Diffusionsöppet är att föredra i denna konstruktionen, dock är det inte säkert att den pappen du har idag är det dock. Är det inte det så ändrar du inte konstruktionen om du väljer en som inte är diffusionsöppen.

Väljer du en diffusionsöppen så måste ju all den gamla pappen bort om den inte är det för annars gör den ändå ingen nytta.

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det var en väldigt vanlig konstruktion på 30-talet i lite olika varianter. Idag skulle man inte göra så. Att det ändå har fungerat beror nog dels på att man eldat för kråkorna, dels på att det bara är hygroskopiskt material i väggen och dels på att den gamla underlagspappen bara innehöll hälften så mycket asfalt som är vanligt idag. Takläggare är takläggare och (vanligtvis) inte några byggnadsingenjörer. De är inriktade på täta tak och beprövade arbetsmetoder.

Om du inte tänker tilläggsisolera eller byta ut det gamla materialet kan det nog fungera med konventionell underlagspapp, men diffusionsöppen papp är säkert bättre. Väljer du diffusionsöppen papp måste all gammal underlagspapp bort, men inte den invändiga asfaltpappen (om der är sådan).

4. B
    Medlem · Stockholm · 539 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Okey tack, då känns det som att jag ska ha det.

Kollade med företagen jag tagit offert av och där hade man räknat på Monier Vittinge bla som tydligen är diffusionsöppen så de verkar ju ha koll ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.