Hej,

Jag har en golvvärmepump som suttit i huset sen jag köpte det för 3 år sen. Nu när jag tänkte bygga in den(med lucka) så uppmärksammar jag att det står lite vatten i en av kopplingarna, det ser ut och känns som att vattnet egentligen läcker uppifrån den kromade delen :

hoB0IVV.jpg

Pumpen ser ut såhär :

3SLFFWs.jpg

Kopplingen sidan som ser ut lite på annat vis men man kan iallafall se att det inte varit läckage där :

741k1SG.jpg

Med tanke på hur det ser ut just där det läcker lite så misstänker jag att det varit så ganska bra tag. Man kan även se under själva kopplingen att det troligen droppat ner ifrån den vid något läge :

eY2SFaD.jpg

Måste jag ha hit en VVS:are som åtgärdar detta eller kan det räcka med att själva bara spänna åt det? Och isåfall hur gör jag detta utan att förstöra något? Kan man ta en fast nyckel om vardera del(en runt mottorn och en runt den kromade delen)?

Såg nyss en droppe som kom från den stora muttorn och som ran ner längs den kromade delen och vidare ner. Så läckaget verkar vara mellan stora muttorn och den kromade delen.
ffKxfa8.jpg

Vågar man spänna detta på egen hand?

Några bilder till :

fvPudEK.jpg

lZt0iwF.jpg

det bör gå bra., det är en lekande mutter med en gummipackning i.

okay, så vilken är det jag ska skruva på? Den kromade delen misstänker jag? D.v.s den som egentligen inte ser ut som en mottor?

S
Kolla skissen och ta det lite försiktigt , blir det inte tät bara ta isär och fixa till

• Närbild på en rörkoppling med en vattendroppe, med anteckningar som visar var man ska dra åt och var läckan är.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.