Hejsan.. ny häromkring så hoppas detta är på rätt plats av forumet!
Köpte hus med min sambo i juli förra året och vi har nu klarat av dem stora sakerna och skulle ta tag i en utbyggnad.
Utbyggnaden är plankvägg med takpapp, och 2 lager spontat virke (22mm). Det är ingen övervåning på det utan plåttak rakt över.
Problemet är nu att taket verkar ha läckt in vatten många många år sen. Ca 1kvm tsk och 3kvm vägg har ruttnat och jag misstänker att lite av väggen har tappat sin bärande styrka då taket sviktar lite granna nu.
Är nyfiken hur och vilken ordning jag ska göra allt för att rätta till detta?
Ska jag regna upp i hörnen o lägga en 45x220 eller dylikt mot taket o sedan byta ut allt under till 600cc system eller ska jag bara byta den dåliga biten och hoppas det håller uppe det?
Då detta är gammalt Med så tänker jag isolera och köra åldersplast men vet ej hur jag ska skarva ihop allt? Några tips??
Köpte hus med min sambo i juli förra året och vi har nu klarat av dem stora sakerna och skulle ta tag i en utbyggnad.
Utbyggnaden är plankvägg med takpapp, och 2 lager spontat virke (22mm). Det är ingen övervåning på det utan plåttak rakt över.
Problemet är nu att taket verkar ha läckt in vatten många många år sen. Ca 1kvm tsk och 3kvm vägg har ruttnat och jag misstänker att lite av väggen har tappat sin bärande styrka då taket sviktar lite granna nu.
Är nyfiken hur och vilken ordning jag ska göra allt för att rätta till detta?
Ska jag regna upp i hörnen o lägga en 45x220 eller dylikt mot taket o sedan byta ut allt under till 600cc system eller ska jag bara byta den dåliga biten och hoppas det håller uppe det?
Då detta är gammalt Med så tänker jag isolera och köra åldersplast men vet ej hur jag ska skarva ihop allt? Några tips??
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du har inte några ritningar, planer och sektion, så man kan se var detta ligger i huset?
Absolut!J justusandersson skrev:
Lite gamla men ja.
Ytan som är nämnd håll är var problemet är. Väggen bredvid dörr problemet är på insida av ytterväggen. Fasad har inte fått någon skada av detta.
Hoppas detta hjälper något. Annars bara säga till
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att du måste ta bort alla plankor som är ruttna. Du måste säkert ta bort en del spontat virke för att se det. Om det är en stor del av väggen som är dålig tycker jag att ditt förslag med en 45x220 regel överst och sedan stående reglar på c/c 600 är bra, annars kan du göra en mer begränsad lagning.
Ser ut som det desto mer jag river just nu.
Däremot har jag hittat ett annat problem..
Är 100 på hur man lägger ny papp osv på tal från utsidan men då det är en stor plåtbit och det verkar vara stora röt problem på taket med undrar jag lite hur i allsing dar jag ska kunna reparera papp/råspont från insidan utan att lyfta bort hela taket på utsidan...
Däremot har jag hittat ett annat problem..
Är 100 på hur man lägger ny papp osv på tal från utsidan men då det är en stor plåtbit och det verkar vara stora röt problem på taket med undrar jag lite hur i allsing dar jag ska kunna reparera papp/råspont från insidan utan att lyfta bort hela taket på utsidan...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Är det samma tak på hela huset, eller är hallen och utbyggnaden i rummet bredvid separat från resten? Om det är det senare är det kanske läge att byta hela det taket ordentligt. Å andra sidan, är hela taket ett och samma kanske det ändå är läge att byta det...
Att byta råspont och papp utan att röra plåttaket låter hur som helst som en svår manöver.
Att byta råspont och papp utan att röra plåttaket låter hur som helst som en svår manöver.
Plåttaket är i väldigt bra skick. Vet faktiskt inte varifrån fukten kommit men är nog bra många år innsn det taket kom till. Plåttaket är den utbyggnaden endast. Resten är ett annat.Nötegårdsgubben skrev:
Är det samma tak på hela huset, eller är hallen och utbyggnaden i rummet bredvid separat från resten? Om det är det senare är det kanske läge att byta hela det taket ordentligt. Å andra sidan, är hela taket ett och samma kanske det ändå är läge att byta det...
Att byta råspont och papp utan att röra plåttaket låter hur som helst som en svår manöver.
Planen är att bygga ut på detta tak inom ett par år så det bäst just nu är kanske att bara ta bort det skadade försiktigt, laga pappen där den är paj med åldersbeständig tejp (skarvtejp) o sen släppa på osv eller plywood där råsponten är borttagen? Tills man kan byta ut plåttaket eller bygga en våning på det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om råspont och papp under plåten är dålig måste du lyfta bort plåten. Att bara lappa pappen är dömt att misslyckas. Du måste också kunna se skadans hela omfattning. Om du är försiktig kan du kanske öppna falsarna i plåten så att du kan återanvända den.
Bästa svaret
Om tid, pengar och ork finns kanske det är dags att påbörja ombyggnaden redan nu. Istället för att lägga pengar och tid på en reparation som låter ganska omständig under dessa omständigheter för att riva om några år.
Klicka här för att svara


