Hej! Hej jag är norsk, och jag undrar om det finns egna standarder för dimensionerande "takåser" i Sverige?
Med takåser mener jag horisontalt timmer som vist på bilde:
Jag er jo da ute efter spennviddan naturligvis, och om jag kan rekna på individuella bjelker av rundtimmer?
41745

Jag vet inte om någon egen standard för takåsar i Sverige, utan man får använda de allmänna regler som finns om bärande konstruktioner i Eurokoden. I träguiden finns en läsbar text om takåsar. Den gäller visserligen specifikt limträ men mycket är allmängiltigt. När du använder rundvirke uppstår ju lite speciella problem. Se denna länk.
https://www.traguiden.se/konstrukti...projektering-av-limtrakonstruktioner/takasar/
Beräkningsgången är att först räkna ut lasten per meter för varje ås i vertikal riktning och sedan dela upp denna i en komponent i takets plan och en vinkelrätt mot detta.Enklast (fast lite underskattande) är att räkna rundvirket som en kvadrat inskriven i rundvirkets cirkel.

J justusandersson skrev:
… Enklast (fast lite underskattande) är att räkna rundvirket som en kvadrat inskriven i rundvirkets cirkel.
Är det inte enklare att räkna rundvirket som en cirkel?

Då får man ge sig in på en lite krångligare uträkning av yttröghetsmomentet, så enklare är det inte. Det är ju en ganska vanlig metod att man använder värden som är lättare att räkna med. Sedan är jag lite tveksam till nyttan med att använda rundvirke till just åsar. Dels är det svårt att fästa in det i ramverket, dels är det svårt att fästa ett takmaterial ovanpå det. Dessutom förlorar man lite av takmaterialets uppstyvande verkan.

Krångligare? Yttröghetsmomentet för en cirkel är ju
( pi)*(d^4)/64
Vad är krångligt med det? Pi?

Jag tänkte väl närmast på att TS kanske inte vet vad yttröghetsmoment är. Annars är inte den ena formeln svårare än den andra. Generellt tycker jag att rundvirke är underskattat, dock inte i den här tillämpningen.

J justusandersson skrev:
… Generellt tycker jag att rundvirke är underskattat, dock inte i den här tillämpningen.
Jag instämmer …

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.