Hej

Håller på att göra om en yttervägg (invändigt) i 70-tals hus. I huset finns en uppvärmd källarvåning och en kall vind.

Tog bort gamla masonitskivor från vägen för att byta mot gips. Bakom skivor var en gammal ångspärr (inte syns på bilden) som jag tror var oljebaserad och luktade så illa(asfalt???). Den gick iaf sönder i samband med nedtagning av skivor så det måste bytas. Köpte ny blå ångspärr/plast 0.2mm och tänkte sätta upp den innan jag fortsätter sätta upp gipsskivor.

Det jag undrar är hur ska plasten sitta nere vig golvet och uppe mot taket. Jag tänkte vika någon cm uppe på taket och nere på golvet som jag försökte visa på bilden. Om jag sätter kan i kant mot tak och golv då tror jag att fukten kan vandra genom ut till isoleringen. Genom att vika upp/ner tror jag den kommer inte kunna göra det. Tänker jag fel eller går det göra så?

• Invändig vy av en vägg i renovering med isolering synlig mellan träreglar och en gipsskiva framför på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är samma typ av spärr/broms? Jga tror du ska ha en ångbroms, ej plast, som kan släppa igenom fukt i konstruktionen, hur är väggen uppbyggd?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Väggen har mexitegel på fasaden (10cm) sen kommer vindskyddsskiva ca 5mm och den isoleringen 120mm som man ser på bilden.

Varför tror du att det ska vara ångbroms?

Är huset från 50-60 talet, så användes ett kartong liknande papper med ett tjär- skikt samt en al-folie. Al-folien fungerar som diffspärr, men är skör och lätt att sätt repor i. I dag används tekniken i livsmedelsförpackning när det måste vara absolut tätt.
Så var där al-folie så var det difftätt!

Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det var ingen alufolie, det är jag säker på. Enbart en tjär skikt.

Kan nån kommentera om min ursprungliga fråga om man kan vika plasten uppe och nere på kanterna?

Om det var en svart tjärig papp så var det antagligen en gammal vindpapp. Den är inte diffusionstät.

Du har ju ingen regel i botten på väggen, så det finns ju inget att häfta papp/plast i, inte heller ngt att skruva gipsen i. Jag hade skurit ur isoleringen och kortlat mellan reglarna, en 45x45 borde räcka. Skönt när du skall sätta golvsockeln också.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Då du säkert inte har plast i taket kommer det inte vara någon fördel med plast i vägg bara. Vilken typ av ventilationssystem finns?

Eftersom det är 120 mm isolering är huset troligen byggt 1975 eller senare. Det du hade på väggen tidigare var troligen en asfaltpapp, typ AC 350. Den är inte diffusionstät enligt dagens definition men däremot diffusionströg, dvs den har ett relativt stort ångmotstånd. Om vindskyddsskivan som sitter på andra sidan isoleringen är helt diffusionsöppen och du inte kan konstatera några fuktskador inne i väggen, tycker jag att du skall skaffa ny asfaltpapp och använda den i stället för plasten. Det är antagligen vad du har i taket mot kallvinden bakom ytskiktet.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.