Byggahus.se

Vattenradiator - Montering utan reglar

1. C
    Medlem · Uppsala · 7 inlägg

ChevaTomme

Medlem
    Hej,

Jag ska byta från direktverkande elradiatorer till vattenburet värmesystem med Lenhovda sektionsradiatorer som ju är bra tunga.

Men, väggarna består av enkelgips och det finns såklart inga reglar eller kortlingar på lämpliga ställen för att hänga radiatorerna i och det känns som ett drygt jobb att öppna väggen under alla fönster för att sätta i reglar.

En tanke är att sätta tjocka (c:a 20mm) plywood skivor på hela väggen under fönstren, tillräckligt stora för att kunna skruvas i reglarna som går på var sida om fönstren och en regel som finns mitt under fönstren och sedan skruva radiatorernas konsoler i plywood skivorna.

Visst plywood skivorna bygger ut från väggen och det innebär att golvsocklar kommer att kapas mot skivorna men när det är monterat målat och klart tror jag ändå det kan se rätt ok ut.

Jag tror det borde vara tillräckligt starkt för att bära upp radiatorerna men tar gärna emot synpunkter.

Tack!

/Tomme

2. D
    Besserwisser · E · 18 001 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det funkar säkert. Jag hade radiatorer monterade i enkelgips. Det funkade inte så bra. Drycken hål i gipsen. Jag gjorde så pass stort hål att jag kunde peta in en regel som jag skruvade genom gipsen. Sedan lagade jag väggen och skruvade upp radiatorn.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 895 inlägg

useless

Lök.
    Vi hade den konstruktionen i vårat gamla hus, men det verkar overkill med 20mm plywood. Vi hade 12mm spånskiva utanpå tretex och det funkade bra.

4. Scouten
    Byggveteran · Lund · 872 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Är det inte värt att ta en multicutter och öppna väggarna, regla och bygga igen om man ändå ger sig på ett så stort projekt som att dra konvertera från el till vattenburet? Känns som om man kommer ångra sig i framtiden och då är det ännu jobbigare att göra om.

5. C

ChevaTomme

Medlem
    Jo, det det känns som det bästa och kommer nog bli så till slut.

6. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 251 inlägg

martin43

Husägare
    Är det konsoler som radiatorerna hängs i?
    Med rätt gipsankare och fler än två fästhål per konsol så är det inget problem med normala radiatorer, men nu kanske dessa var extra tunga som sagt.
    Satte upp en radiator 900x900mm med dubbla konvektionsplåtar (45kg) och det gick utmärkt.

Har du aldrig nån regel nånstans bakom radiatorn? Isf går det ju att använda tre konsoler om de inte är av nån ful typ som syns mycket.

7. C

ChevaTomme

Medlem
    Det är Lenhovda sektionsradiatorer ca 1200 x 600mm som är ganska tunga, med 3 konsoler vars placering bara kan förskjutas någon enstaka cm.
    Väggarna är bara enkelgips, gjorda i början av 70-talet.
    Jag har kommit till att det känns bäst att öppna väggen under varje fönster och sätta i reglar på "rätt" plats.

8. D
    Besserwisser · E · 18 001 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jagvhar haft element med fästen i enkelgips. När de gick sönder pillade jag helt enkelt in stöd bakom. Om det var en plywood eller regle mins jag inte,det kan ha varit olika på olika fästen. Drt funkade bra. Det handlade då om en oisolerad vägg.

9. SSSS
    Medlem · Gävleborgs län · 724 inlägg

SSSS

Medlem
    Jag satte upp våra köksskåp med pluggen snapptoggle som enligt tillverkaren ska klara höga laster, dom sittter iaf. kvar än. Du kanske bara kan ta en extra konsol mitt på radiatorn så får du 6 eller fler fästpunkter?

Det bästa är såklart att öppna upp och förstärka väggen som du är inne på. Jag själv är i samma sits men jag har fördelen att det är en sående regel mitt under fönstren som jag kan skruva i, krävs dock en extra konsoll då.

http://www.toggler-uk.com/pdf/Metric_Technical_SNAPTOGGLE.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    snap.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    snap2.png

10. G
    Medlem · 1 720 inlägg
    Är det klassiska Lenhovda har de väl ben till dem?
    Tyckte jag såg det på ngn reklambild på deras sajt.

11. C

ChevaTomme

Medlem
    Radiatorerna har fästen för konsoler som standard, men sedan finns det andra alternativ som t.e.x. ben.
    Jag vill ha konsoler då det blir en "renare" installation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.