Vi funderar på att bygga ut köket på "uteplatsen" utanför köket. Taket går redan ut över uteplatsen så det enda som saknas är väggar och golv (ja, och innertak då).
Befintliga hörnet på taket bärs upp av stålbalkar (inrutat på ritningen).

Köket och matsalen går ihop och det blir en "stolpe" mellan som vi då gärna skulle ta bort därav frågan om den kan tänkas vara bärande.
"Stolpen" på ritningen visar en fyrkantig pelare men i verkligheten är den L-formad och består av (utifrån in) tegelfasad, betong 10 cm, 20 cm lättbetong. Betongen i stolpen är uppskattningsvis ca. 30x10 cm. Inget stål i stolpen vad det verkar eftersom jag kunde borra rakt genom.
Det är altandörrar på båda sidorna och uppe på kallvinden ser jag inte något som tyder på någon bärande "anordning" annat än att en takstol ligger "ungefärligt" över stolpen (men ligger ju då även på väggen i matslaen och stålbalken som bär hörnet på taket).

Vad tror ni, kan man ta bort den eller måste den finnas kvar?
Ritning av husplan som visar kök, matsal och uteplats med markerad pelare och stålbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett innerrum med en synlig pelare vid en öppning, vy mot altandörrar och ett teleskop framför ett fönster.
Skapa konto
L-formad pelare mellan fönsterdörrar, uppbyggd av tegel och betong, som kan vara en del av husets stödstruktur.
Skapa konto

Hur ser takkonstruktionen ut?

Ett enfamiljshus med tegelfasad och snöfläckad trädgård i förgrunden.
Skapa konto

Så... Jag måste gräva lite om jag ska hitta ritningar.

Försök att redovisa helheten så man begriper hur huset är byggt i grova drag. tala också om från vilken punkt foton är tgna.

J justusandersson skrev:
Försök att redovisa helheten så man begriper hur huset är byggt i grova drag. tala också om från vilken punkt foton är tgna.
Försöker mig på nya bilder då... Bilden på huset utifrån visar takkonstruktionen över "balkongen" som är likadan som på andra sidan huset över uteplatsen (som vi då vill bygga in).

Bild 1 och Bild 2 hänvisar till original bilderna!
Planritning av bottenvåningen i ett hus med markerad uteplats och referenser till bilder på takkonstruktionen.
Skapa konto

Plan och fasad ritning. "uteplatsen" är längst upp i vänstra hörnet på planritningen.
Arkitektritningar av ett hus inklusive planritningar och olika fasadvyer samt detaljer för bygglov från Ekerö kommun.
Skapa konto

Det ligger en del stålbalkar i kallvinden kors och tvärs (men jag tror inte jag hittat alla) men har ritat in de jag hittat så det ligger säkert fler balkar där uppe under bergullen...
Ritning av en bottenvåning med markerade stålbalkar i blått, antecknat som "Stålbalkar i kallvind".
Skapa konto

Det här var ganska klurigt! En om- och tillbyggd sommarstuga, som dessutom har fått en ny takform. De streckade linjerna antar jag är den gamla stugans konturer. Man kan tycka att stolpen borde gå att ta bort, men några saker gör mig fundersam. På sektionen ser man att det finns en balk i taket i samma läge som stolpen. Var finns den balken i plan? Är du alldeles säker på att stolpen innehåller betong? Är det inte betonghålsten? Om stolpen har en bärande funktion så gäller det takkonstruktionen. Bilder på takstolarna i stolpens närhet skulle kunna förklara hur det hänger ihop.

Menar du balken som går tvärst över köket?
Det är i så fall en stålbalk som går i mellanbjälklaget och finns synlig i taket i "källaren".

Jag får klättra upp i kallvinden och se om jag kan hitta var/hur stålbalkarna går...

Om du tittar på sektionen (genomskärningen) på den stora riningen ser du en balk (kan också vara en dörröppning) inritad i taket. Det är den jag funderar över.

Du menar den "tappen" man ser som sticker ner?
Den går i så fall troligen över "stolpen" men det finns inget invändigt som visar något som "kommer ner" under innertaket utan den måste i så fall ligga över den övre kortväggen i matsalen gissar jag...

anders07 anders07 skrev:
Du menar den "tappen" man ser som sticker ner?
Ja. Om den inte syns i taket idag så har den ersatts av något annat, det är inget som arkitekten har spillt på ritningen. Foton från vinden tror jag är nödvändiga för att lura ut detta så här på distans.

J justusandersson skrev:
Ja. Om den inte syns i taket idag så har den ersatts av något annat, det är inget som arkitekten har spillt på ritningen. Foton från vinden tror jag är nödvändiga för att lura ut detta så här på distans.
Tack för hjälpen!
Jag ska försöka komma upp och se om jag kan fota lite udner veckan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.