Jag ska börja lägga golvspånskivor för golvvärme i vår tillbyggnad. Skivorna läggs på bjälklag cc60 och cc40, alla skarvar kommer hamna på reglar.
I ett senare skede ska det flytspacklas med 14-15mm flytspackel för att komma upp i samma nivå som befitligt golv.

Av olika skäl så skulle det underlätta för mig om jag inte lägger skivorna med skarvarna förskjutna.

Jag vet att man eg ska förskjuta skarvarna när man lägger golvgips men kan jag få problem om jag inte gör det?

• Gilla
ÅkeHund
  • Laddar…
Det beror lite på hur bjälklaget i sin helhet är dimensionerat. Ofta är en skruvlimmad spånskiva inräknad i vad som behövs för att deformationen inte skall bli för stor. Då bör tvärskarvarna förskjutas. Är golvbjälkarna i sig tillräckliga spelar det mindre roll.

P
Större risk för horisontalrörelser i skarvar som ligger på upplag. Troligtvis inte ett problem med limmad skarv.

Men varför lägger du inte i fallande längder? Det blir ju normalt inte mer spill av det.

J justusandersson skrev:
Det beror lite på hur bjälklaget i sin helhet är dimensionerat. Ofta är en skruvlimmad spånskiva inräknad i vad som behövs för att deformationen inte skall bli för stor. Då bör tvärskarvarna förskjutas. Är golvbjälkarna i sig tillräckliga spelar det mindre roll.
Golvbjälkarna i sig mer än väl tilltagna så det är inga problem.

Erik_Hansson skrev:
Större risk för horisontalrörelser i skarvar som ligger på upplag. Troligtvis inte ett problem med limmad skarv.

Men varför lägger du inte i fallande längder? Det blir ju normalt inte mer spill av det.
Det är inte pga spill.
Anledningarna är
1. För att göra en del framtida arbetsmoment lättare vill jag vänta lite med att lägga den tredje raden skivor närmast det befintliga huset.
2. Avståndet är så att jag precis får in 3st hela 1800mm skivor så jag slipper hålla på och kapa skivor
3. Samtidigt som jag vill få undan så mycket av de golvvärmeskivorna och bjälklagsisoleringen som jag redan har införskaffat.
4 säkerhet. Idag har jag ett halvrangligt provisoriskt golv. Jag vill ha ett riktigt golv att arbeta på så fort som möjligt

Tomture61
Du får ett mycket starkare golv om du förskjuter skarvarna :ok:
+ krysskolva mellan reglar också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.