1 244 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
tips på handverktyg
håller på med planering för en sorts utbildning för unga i skogen.
vi skall bygga en spännsåg.
skall göra ett spår för sågbladet att ligga i. har nothyvel(4mm funkar perfekt).
funderar om någon kan komma med annat förslag?
göra spår med såg går bort. blir för smalt.
vi skall bygga en spännsåg.
skall göra ett spår för sågbladet att ligga i. har nothyvel(4mm funkar perfekt).
funderar om någon kan komma med annat förslag?
göra spår med såg går bort. blir för smalt.
Gör ett snitt med sågbladet som skall sitta i spännsågen. Då kan du vara säker på att snittet inte blir för smalt. om något blir det då för grovt på grund av skränkningen. Gör snittet med bladet fastsatt i en billig köpt bågsåg, om det handlar om ett bågsågblad. Eller med en färdig spännsåg av samma typ.
Annars vill man nog helst ha ett så smalt spår som möjligt, smalare än sågsnittet från bladet, så att sågbladet får styrning. Det kan fungera bra med att bara klyva ändarna på sågen och linda ihop dem med kläm mot bladet.
Annars vill man nog helst ha ett så smalt spår som möjligt, smalare än sågsnittet från bladet, så att sågbladet får styrning. Det kan fungera bra med att bara klyva ändarna på sågen och linda ihop dem med kläm mot bladet.
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
sant. har funderat på det också. men det blir gärna lite för smalt med sågbladet.Adoby skrev:
Gör ett snitt med sågbladet som skall sitta i spännsågen. Då kan du vara säker på att snittet inte blir för smalt. om något blir det då för grovt på grund av skränkningen. Gör snittet med bladet fastsatt i en billig köpt bågsåg, om det handlar om ett bågsågblad. Eller med en färdig spännsåg av samma typ.
funder på att köra dom bitarna i klyvsågen. så slipper dom ett moment.
själv gjorde min såg med en japan och två snitt och kniv.
helst vill vi göra allt i skogen. men funderingar går i att låna en slöjdsal två eller tre kvällar.
jag måste ju förklara att jag själv gjort några tester innan.
snäv spår med bladet. antingen skräp i spåret eller att träet sväller och "sluter" spåret.
spår med läder(för att inte låta). lädret blir blött. sväller. lite mer rost. ( variant två läder extra infettat. kläggigt blad och problem med spån)
nu är det spännsåg och yxa i ett canvas fodral som har bärrem. dock går enkelt att ha på ryggsäck.
jag och dom äldre tjejerna och killarna i gruppen har testat mina exemplar.
och dom kommit fram våran bästa variant.
just nu gör dom egna yxskaft
dom använder sickel, bandknivar, "spånhyvel".
och vill någon annan göra detta i grupp tipsar jag om http://www.slojdfokus.se
även om jag kompliterat med bättre skärverktyg så har vi köpt myckat matrial där
snäv spår med bladet. antingen skräp i spåret eller att träet sväller och "sluter" spåret.
spår med läder(för att inte låta). lädret blir blött. sväller. lite mer rost. ( variant två läder extra infettat. kläggigt blad och problem med spån)
nu är det spännsåg och yxa i ett canvas fodral som har bärrem. dock går enkelt att ha på ryggsäck.
jag och dom äldre tjejerna och killarna i gruppen har testat mina exemplar.
och dom kommit fram våran bästa variant.
just nu gör dom egna yxskaft
dom använder sickel, bandknivar, "spånhyvel".
och vill någon annan göra detta i grupp tipsar jag om http://www.slojdfokus.se
även om jag kompliterat med bättre skärverktyg så har vi köpt myckat matrial där
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden