657 läst ·
2 svar
657 läst
2 svar
Bygga in i hjärtvägg.
Hej håller på med garaget som ska bli grovingång. Har brunn så jag ville ha vatten också för att kunna spola av koppla till högtryck för att tvätta av bilen etc etc.
Detta innebär att jag behöver spåra upp för 16pex cc 160 två vertikala linjer samt göra ett större hål längst ner för LKs monteringssats i betong där sedan blandarfästet ska sitta.
Ok att köra eller va tror ni? Väggen är en hjärtvägg som skarvar lättbetongbjälklag som är 50cc och 200mm djupa till vardera sida om huset.
Väggen är hålsten ca 22cm med ca 3 cm puts.
Jag är inte bekymrad kring pexen som går in några centimeter utan med hålet som behövs borras 10 cm djup med fästet och LKs grip.
Observera allt skall gjutas tillbaka dock tänkte jag i gips för enkelhetens skull.
Tacksam för tips!
Detta innebär att jag behöver spåra upp för 16pex cc 160 två vertikala linjer samt göra ett större hål längst ner för LKs monteringssats i betong där sedan blandarfästet ska sitta.
Ok att köra eller va tror ni? Väggen är en hjärtvägg som skarvar lättbetongbjälklag som är 50cc och 200mm djupa till vardera sida om huset.
Väggen är hålsten ca 22cm med ca 3 cm puts.
Jag är inte bekymrad kring pexen som går in några centimeter utan med hålet som behövs borras 10 cm djup med fästet och LKs grip.
Observera allt skall gjutas tillbaka dock tänkte jag i gips för enkelhetens skull.
Tacksam för tips!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det inte är väldigt stor diameter på borrhålet kan jag inte se några problem. Murad hålsten fungerar som en skalkonstruktion och är inte så känslig för håltagningar.
Ok. Tycker själv det bör vara ok. Men skönt att få andra opinions också
Det är denna strlk.. Ca 28cm.
Var mycket större än jag trodde undrar dock om det finns andra sätt att göra på som är ok att bygga in men hittade inte så mycket info på LKs hemsida förutom denna monteringssats för ingjutning.
Någon som har tips?
Det är denna strlk.. Ca 28cm.
Var mycket större än jag trodde undrar dock om det finns andra sätt att göra på som är ok att bygga in men hittade inte så mycket info på LKs hemsida förutom denna monteringssats för ingjutning.
Någon som har tips?
Klicka här för att svara