1 186 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
fästa gips på stenputs
Har nyligen köpt ett fritidshus, och i vardagsrummet har dom satt cirka 7-8 cm stenputs utanpå massonitskivor.
sitter som jävlar berget. går inte att få loss, visst går det men känner att jag vill ha en bättre lösning.
Fick då tipset att sätta upp skivorna med PL600 lim vilket skulle sitta riktigt bra.
någon som har erfarenhet av detta ?
sitter som jävlar berget. går inte att få loss, visst går det men känner att jag vill ha en bättre lösning.
Fick då tipset att sätta upp skivorna med PL600 lim vilket skulle sitta riktigt bra.
någon som har erfarenhet av detta ?
PL600 funkar, men det går åt många dyra tuber. Gips limmar bra på gipsskivor och puts och är billigt om man köper 25kg säckar, te.x. https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/gipsbruk-megaron-p07903 Kakelfix ligger prismässigt mitt emellan.
Till en skiva 90x240 går det åt ca 11m limsträng (4 vertikala + topp och botten). En 300ml tub ger 6m sträng på 10x5mm. Det blir 2 tuber per skiva. Du kanske kommer undan med mindre om väggarna är perfekt släta, men 6 tuber till 12 skivor låter mycket optimistiskt.
ah tack för infon, blir att besöka målarn imorgon . då har jag alltså till 3 skivor..
kul att folket på byggmax är så kunniga. fick som svar
" 1 tub räcker till cirka 6 skivor"
då tänkte jag njaa. så jag köper 6 så kanske jag klarar mig.. suck
har 900 *2700 skivor
kul att folket på byggmax är så kunniga. fick som svar
" 1 tub räcker till cirka 6 skivor"
då tänkte jag njaa. så jag köper 6 så kanske jag klarar mig.. suck
har 900 *2700 skivor
Klicka här för att svara