Hej!
Jag håller på att gjuta nya plintar UNDER ett hus där plintarna är dåliga.
1. Hur viktigt är det att röra runt med en planka eller liknande för att förhindra luftbubblor? Dem två plintar jag gjutit har jag inte kommit åt att röra runt med en planka utan har skakat röret innan den härdat så att luften ska försvinna och betongen packas.
2. Alternativ till planka att röra runt med? Någon typ av teleskop-verktyg som man kan vinkla ned i plintröret när man är under huset?
3. Finns det något sätt att kontrollera om en plint blivit bra?
Plintarna är ca 1,5 meter höga, 19 cm diameter, står på berg och är dubbade med 3 st armeringsjärn á 10 mm per plint i berget med ankarmassa.
Jag håller på att gjuta nya plintar UNDER ett hus där plintarna är dåliga.
1. Hur viktigt är det att röra runt med en planka eller liknande för att förhindra luftbubblor? Dem två plintar jag gjutit har jag inte kommit åt att röra runt med en planka utan har skakat röret innan den härdat så att luften ska försvinna och betongen packas.
2. Alternativ till planka att röra runt med? Någon typ av teleskop-verktyg som man kan vinkla ned i plintröret när man är under huset?
3. Finns det något sätt att kontrollera om en plint blivit bra?
Plintarna är ca 1,5 meter höga, 19 cm diameter, står på berg och är dubbade med 3 st armeringsjärn á 10 mm per plint i berget med ankarmassa.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
I betongindustrier, har de maskiner som vibrerar gjutformen.
Det är väl lite samma sak som att du skakar på formröret.
Det är väl lite samma sak som att du skakar på formröret.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Betong som du blandar själv bör vibreras (även fabriksblandad ibland), särskilt när det rör sig om så höga plintar. Hyr en elektrisk stavvibrator på Ramirent eller Cramo.
Ha du en delta eller planslip kan du köra med den på gjutröret i någon minut för att vibrera.
Även en krokig 75mm spik i chucken på borrmaskinen kommer generera vibrationer nog för att vibba ett gjutrör som är fristående.
Även en krokig 75mm spik i chucken på borrmaskinen kommer generera vibrationer nog för att vibba ett gjutrör som är fristående.
Tack för svaret!C corre skrev:
Hur går jag tillväga med en slip, sätter den mot röret eller?
Jag har en PSM 100 A
https://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/tools/psm-100-a-3165140718028-199909.jsp
Hur går jag tillväga med en krokig spik och borrmaskin?
Rören står nog direkt mot berget med någon liten glipa ,
Rikta in rören för centrum och i lod , slå i ca 1 dm betong och knacka på röret så det sväller ut len del nertill och vänta tills dagen efter , då sitter rören fast i botten och flyttar sig inte i sidled .
Då är det fritt fram att fylla 1 dm i taget och vibbra med något mot röret , samt se ner om det ligger lite vatten på uppsidan , då är luften borta ,
Har du ett järn hela vägen upp , behövs nog på så långa stolpar
Rikta in rören för centrum och i lod , slå i ca 1 dm betong och knacka på röret så det sväller ut len del nertill och vänta tills dagen efter , då sitter rören fast i botten och flyttar sig inte i sidled .
Då är det fritt fram att fylla 1 dm i taget och vibbra med något mot röret , samt se ner om det ligger lite vatten på uppsidan , då är luften borta ,
Har du ett järn hela vägen upp , behövs nog på så långa stolpar
Tillvägagångssättet har varit sådant, hittills, att pga det trånga utrymmet har jag skopat i med en liten spackelspade i röret, sen efter kanske halva är fyllt, svårt att säga, har jag skakat/vickat på röret. Sen fyllt upp till kanske 30 cm under huset där pappröret slutar och skakat igen och fyllt på resterande. Sen, ganska direkt efter det nedre pappröret är fyllt, har jag satt på resten av pappröret, 30 cm, och fyllt på det och tejpat ihop det övre pappröret med det nedre. Har gjort det i två omgångar, alltså att nedre röret är kanske 120 cm och det övre är 30 cm, för att det går snabbare att fylla när jag har lite utrymme sen att det inte har gått att trä på pappröret på armeringsjärnen om det gått ända upp till huset.Stickan56 skrev:
Du har ju 2 delar som du säger , då kan du stoppa ner järn i första biten som sticker upp lite , och sedan
sätta ner ett annat som går förbi det första , blir en skarv där men blir starkt nog .
Sedan det med att fylla 30 cm är för mycket , bara 10 cm i taget annars svårt att få bort luften och blir bar mycket lättare att få darr på betongen
sätta ner ett annat som går förbi det första , blir en skarv där men blir starkt nog .
Sedan det med att fylla 30 cm är för mycket , bara 10 cm i taget annars svårt att få bort luften och blir bar mycket lättare att få darr på betongen
Har du en borrmaskin med slag så kan du sätta en så stor bult som möjligt i den och vibbra mot röret , det fungerar bra , luften går ut . Kolla hela tiden att det kommer upp vatten på översidan av det du slagit i ,
innan ny betong pyttsas i och inte mer är 10 cm ,
Blir mycket pyttsande och tar tid , men bara gilla läget och jobba på
innan ny betong pyttsas i och inte mer är 10 cm ,
Blir mycket pyttsande och tar tid , men bara gilla läget och jobba på