Tänkte börja slå upp denna baspanel (se länk nedan) på min altanvägg

https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-grundmålad-baspanel-p08421146

och hittade en förpackning med 2.3x6mm varmförzinkad spik i garaget. Typ den som är i länken nedan

https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/spik/trådspik-p22360

Går det att använda den, eller måste jag använda 2.8x75mm som det står på hemsidan för baspanelen?

Samt hur många per plank och regel bör jag slå i? Har regel på cc60cm och tänkte slå 2 spik på varje regelavstånd och panel, räcker detta eller bör man köra fler/mindre?

Det ska räcka att göra som du skrivit. Tumregeln vid spikning är att spiken ska vara 3 gånger så lång som det man vill fästa och du är ju (nästan) där. Testa, känner du att det drar för dåligt så gå upp till 75.

Jag spikade baspanel 120 nyligen med 65 mm spik. Då satte jag bara en spik per regel och det sitter riktigt bra. Om du kör med 2 60 mm så är det säkert.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…

Bästa svaret

Infästningsstyrkan är proportionell mot spikens effektiva infästningslängd och dess diameter. Hur spikens yta är beskaffad har också betydelse. Exempelvis om du har en spikregel på 28x70 bakom det som ska fästas, blir totaltjockleken knappt 50 mm. Då har du ingen glädje av att spiken är 75 mm lång. Däremot inverkar diametern. När jag spikade min panel hade jag just den situationen. Jag valde då att maskinspika med 2,8x50. Den maskinspiken har en "rutig" yta, som förbättrar infästningskraften.

Om du ska handspika och har tillräckligt med material bakom skulle jag föreslå att du skaffar den rekommenderade spiken. Spik är billigt. Ett alternativ kan vara att skruva panelen i ändarna och spika med den spik du har i resten av infästningspunkterna. Det är ofta i ändarna man får problem. Skruvens gängor håller i oftast bättre än spik.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Ok, kör 45x95mm liggande bakom, så är 95mm den har att dra i. Tänkte mest av lathet jag tänkte köra den spiken om det fungerade då jag hade den liggandes hemma. Men får nog bli en sväng och köpa ny spik då. Tack för svaren.

Grillen Grillen skrev:
Ok, kör 45x95mm liggande bakom, så är 95mm den har att dra i. Tänkte mest av lathet jag tänkte köra den spiken om det fungerade då jag hade den liggandes hemma. Men får nog bli en sväng och köpa ny spik då. Tack för svaren.
Ja, köp rätt spik, det finns många trådar här där folk undrar över glipor och sprucken fasad.
Vore tråkigt att råka ut för det för att man varit lat.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.