Jag tänkte byta ut mina gamla fönster mot Velfac 200 fönster men har då råkat lite i bryderi över konstruktionen.
De gamla fönstren sitter monterade i trästommen ungefär jäms med utsidan på trästommen. Utanför trästommen står en putsad lecafasad med en luftspalt på 30-40 mm. Sedan är luftspalten (som ju blir synlig där fönstren sitter) täckt med en plåt som är fastspikad och inputsad i lecafasaden.
Jag skulle vilja att fönstren satt längre ut i fasaden, som det ser ut idag sitter de djupt inne i fasaden och det samlas massa skit där. Jag skulle också gärna få bort plåtarna på sidorna och ovan fönstret, vi bor vid havet där zinkad plåt rostar (och så är det fult)
Vad som är speciellt med Velfac är att de tänkt att monteras så att de ser "svävande" ut i fasaden, funkar dåligt i kombination med den nuvarande fönsterlösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag skissade lite på en konstruktion där jag gör en ram av en cementbaserad fasadskiva som limmas i lecafasaden och som överbryggar luftspalten. Sedan monteras fönstret lite utstickade i fasaden. Ovan fönstret sätter jag en avrinningsplåt mellan fasad och trästomme som avleder ev kondensvatten från baksidan av lecafasaden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag kan tänka mig några potentiella problem, frågan är hur allvarliga
* Fasadskivan ligger ev emot vindpappen (ute-tretex i mitt fall), blir en enstegsfasad, bara på 10mm men kan orsaka fuktvandring
* Det är större exponering av den oisolerade fönsterbågen vilket ger värmeläckage
Kan detta funka? Fler problem? Eller finns det någon bättre lösning