Byter i skrivande stund samtliga golvsocklar i huset (vit 60mm) men har problem när jag gerar dessa i 45 grader. Kanske inte syns jättetydligt på bilden men hursomhelst blir de av någon anledning inte spikraka utan svänger liksom in någon millimeter eller två på mitten och får en slags konkav form. Någon som har en idé om varför det blir så? Jag använder en Metabo KGS-254v2 med standardklinga (48T).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjliga orsaker:
* På bilden ser det ut som att listen inte ligger plant mot väggen, nedre delen av listen går in längre mot väggen än övre delen.
Hur kapar du listen i kapen? Liggandes? Vilken sida upp? Ståendes? Vilken sida mot anhållet?
* På bilden ser det ut som att listen inte ligger plant mot väggen, nedre delen av listen går in längre mot väggen än övre delen.
Hur kapar du listen i kapen? Liggandes? Vilken sida upp? Ståendes? Vilken sida mot anhållet?
Tror det är bilden som är lite missvisande, i verkligheten ligger den plant mot väggen.mexitegel skrev:
Jag kapar den liggande & ovanifrån (den målade sidan) för att i mesta mån undvika flisor.
Måste det bli rakare då? Är det en svängd list så ser det kanske helt naturligt ut med ett svängt hörn? Hur ser det ut när du får dit den andra biten? Du kan ju kapa till bara en kort liten snutt för att testaofflarjon skrev:
Jag uppfattar det som att snittet inte är rakt. Har du sågat i spik någon gång så tänderna är slitna mer på ena sidan så kanske klingan pressas lite åt sidan?
Listen måste väl ligga på rygg, profilsidan upp, om profilen inte är symetrisk, då ska vinklarna bli rätt och framsidans profiler skall passa ihop för hörnet två lister.
Listen måste väl ligga på rygg, profilsidan upp, om profilen inte är symetrisk, då ska vinklarna bli rätt och framsidans profiler skall passa ihop för hörnet två lister.
utsidan av sockeln är konkav säger du, då kommer du aldrig få ett rakt ytterhörn.
Snittytan tror jag är helt plan, men ytterhörnet blir ju krökt eftersom summan av en rak (snittytan) och en krökt (utsidan av listen) yta som skär varandra i vinkel (gerningen) blir en böjd linje.
Ska du ha ett rakt ytterhörn får du välja en list som inte är konkav på utsidan.
Snittytan tror jag är helt plan, men ytterhörnet blir ju krökt eftersom summan av en rak (snittytan) och en krökt (utsidan av listen) yta som skär varandra i vinkel (gerningen) blir en böjd linje.
Ska du ha ett rakt ytterhörn får du välja en list som inte är konkav på utsidan.
Nej det är inte utsidan av sockeln som är konkav (kanske var lite otydlig där innan). Dock gjorde jag ett nytt försök under gårdagen & fick plötsligt helt raka snitt, sådär bara utan vidare. Blir nu osäker på om jag verkligen gerade mot den målade sidan, känns mer som om jag vände på listen innan. Skulle ju i såna fall vara helt naturligt med ett konkavt snitt med tanke på sockelns utformning..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Skönt när det löser sig...
Klicka här för att svara