Fundering bara:

Om man tar budgetvarianten av detta, skulle det kunna funka om man borrade ned en riktigt kraftig stolpsko fäst med ankarmassa i berget och ställa stolpen av 3 st 145*45-reglar direkt i stolpskon och skippa plinten?

R
Det går , tänk bara på att den måste komma exakt på rätt ställe , vill gärna bli lite snett hål i berget och skorna kan gå sönder i svetsen om man försöker rikta upp
Det med riktigt kraftig sko , då behövs någon kraftig maskin för att borra , du kan ju ta en som går att
justera , det blir då mutter mot berget och pressa upp mot bjälklaget , samt gjuta en liten kaka runt
som stöd , den behöver inte ankras då

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det går , tänk bara på att den måste komma exakt på rätt ställe , vill gärna bli lite snett hål i berget och skorna kan gå sönder i svetsen om man försöker rikta upp
Det med riktigt kraftig sko , då behövs någon kraftig maskin för att borra , du kan ju ta en som går att
justera , det blir då mutter mot berget och pressa upp mot bjälklaget , samt gjuta en liten kaka runt
som stöd , den behöver inte ankras då
Tack! Jag tänker mig att lite snett kan det vara kanske med tanke på regeln på huset stolpen ska fästas mot är 4,8 cm och bredden på stolpen är, 3 st 145*45-reglar, antingen 13,5 cm eller 14,5 cm beroende på vilket håll jag sätter stolpen. Men självklart vill man ju ha regeln på huset på mitten av stolpskon.

Jag har en borrhammare (Julas Meec 1500 W) som jag utan problem borrat 12 mm hål med i berg, det här kräver väl ca 19-20 mm, vi får se om den räcker.

R
Tänker kanske lite längre , med stolpsko så kommer trycket att komma på en punkt ( är nog starkt )
men om huset vrider sig lite så kan det knäcka skon ( spricker i svetsen )
Så gör några riktiga plintar ( betong ) och armering i enligt skissen och komplitera med några skor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.