Jag kan inget om byggnadsteknik men jag har en vägg på andra våning i mitt 1,5-plans plankhus från ~60 som jag väldigt gärna vill få bort och jag skulle behöva några generella råd. Väggen går förvisso vinkelrätt mot takstolarna och löper ett par meter längs husets mitt - vilket ju är lite läskigt! Samtidigt så är ju nedre delen på takstolen s.a.s taket/golvet mellan våningarna och borde vara väl avlastat med tanke på att huset stått i 60år? Och övre delen av ramverket (taket på andra våning) är ju inte belastat med mer än sin egen tyngd och lite isolering.
Jag förstår att ingen vill ta på sig ansvaret för att jag förstör mitt hus och jag kommer inte sätta sågen i det bara baserat på vad jag får för råd på ett nätforum men nån kanske ändå har en tanke att dela med sig av? Är det nåt särskilt man kan titta på för att bli mer trygg? Att få fram ritningar kan vi nog fetglömma är jag rädd
Jag förstår att ingen vill ta på sig ansvaret för att jag förstör mitt hus och jag kommer inte sätta sågen i det bara baserat på vad jag får för råd på ett nätforum men nån kanske ändå har en tanke att dela med sig av? Är det nåt särskilt man kan titta på för att bli mer trygg? Att få fram ritningar kan vi nog fetglömma är jag rädd
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte sannolikt att ett hus byggt 1960 är ett plankhus, snarare att det har en regelstomme. Plankor är massiva spontade träbitar med ca måtten 75x150 mm. Fram till 1950 var det ett vanligt sätt att bygga på, men inte därefter.
En mittvägg på övervåningen i ett 1,5-planshus som löper vinkelrätt mot takstolarna är vanligen inte bärande. För att konstatera det med säkerhet behövs måttuppgifter på hanbjälkarna som bär övervåningens tak.
En mittvägg på övervåningen i ett 1,5-planshus som löper vinkelrätt mot takstolarna är vanligen inte bärande. För att konstatera det med säkerhet behövs måttuppgifter på hanbjälkarna som bär övervåningens tak.
Det är ett plankhus. Vi diskuterade saken med förra ägaren och en byggnadsingenjör som besiktigade huset före köp och som också var förvånad över att huset var byggt med en så pass ålderdomlig teknik. Men förra ägaren var med och byggde det som ung och har levt i det i 60 år så jag kan inte annat än lita på honom. Det är ett hus på landsbygden kanske kan tilläggas.
Ska se om jag kanske kan klänga upp och ta några bilder och mäta lite så kanske nån kan göra en ytterligare uppskattning
Ska se om jag kanske kan klänga upp och ta några bilder och mäta lite så kanske nån kan göra en ytterligare uppskattning
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ovanligt ändå, även för ett hus på landet. Det påverkar dock inte frågan som du ställt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hur lång är hanbjälken?
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, det är inga problem. Hanbjälkarna bär bara sig själva, sågspånet och taket på undersidan.
Gött! Tack för att du engagerade dig.
Följdfråga - gör det alls nån nytta om man helgarderar genom att typ sätta en bräda med några m12 bult från topp av nock ner i botten på hanbjälken?
-Kan det förhindra att taket sackar den där centimetern?
-Gör det absolut noll skillnad för det kommer ändå inte bågna det minsta?
-Sabbar jag mer än jag gör nytta?
Följdfråga - gör det alls nån nytta om man helgarderar genom att typ sätta en bräda med några m12 bult från topp av nock ner i botten på hanbjälken?
-Kan det förhindra att taket sackar den där centimetern?
-Gör det absolut noll skillnad för det kommer ändå inte bågna det minsta?
-Sabbar jag mer än jag gör nytta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag fick nedböjningen till ca 6 mm. Troligen är den faktiska virkeskvaliteten högre än den jag räknade med, att döma av bilderna. Jag skulle nog inte göra några andra arrangemang. Men använd inte vinden till förvaring (julsaker är väl OK).
Klicka här för att svara