Jag ska bygga en vägg klassad enligt brandklassning EI30. Dvs jag ska bygga en liten stuga på 30m2 som är oisolerad och som vi ska ha som extrahus på sommarstället.
Väggen består av 45mm tjock furu enbart, kan man sätta vanligt gips på insidan väggen rakt mot furuvirket eller måste man ha något emellan för att det inte ska mögla eller liknande?

Mvh

Normalt kan man göra det men frågan är om inte slagregn kommer göra gipset fuktigt

Ska man lägga nån fuktspärr emellan gips och trä? Byggfolie? Eller finns det tätskikt med isolerande egenskaper?

Redigerat:
Det finns pir isolerskivor med gips på om det är det du är ute efter. Men den vanliga anledningen till diffusionsspärr behövs bara i bostäder med mycket isolering. Förråd etc. behöver normalt ingen diffusionsspärr då fukthalten inne är låg

De är ett 30m2 hus som vi ska bo i om våren och sommaren.
Men gips rakt på träet ska alltså funka?

Redigerat:
Ja, men om du bara har 45mm plank tänker jag att regn kan komma åt gipset och det är inte bra. Jag hade nog lagt en bit cellplast mellan gips och trä

Funkar byggplast med?

Ja det bör det göra, men säkert att du vill ha väggen helt oisolerad?

Är cellplast billigaste isoleringen? Hur tjock är den tunnaste?

Det är direkt olämpligt att sätta byggplast på en oisolerad vägg. Den kan orsak stora problem. Plast får bara användas i uppvärmda hus. Då är det bättre att använda någon form av asfaltpapp.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vindpapp?

Ok, hur gör man i skarvarna för pappen? Spik, lim, tejp med överlapp?

Ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.