Hej!

Jag skall montera en skiva under mina köksskåp med infällda spotlights. Jag har valt en MDF skiva då den fanns i den tjockleken jag ville ha (12mm). Spotlights (9mm).

Nu i efterhand blev jag lite misstänkssam om valet utav materialet är rätt?

Försöker nämligen hitta lämplig skruv att skruva fast skivan med och alla googlingar jag gör resulterar i hur folk har problemen att skruva i MDF??

Någon som har lite tanke kring detta?

Tack på förhand

MDF har ju flera fördelar. Dit hör inte infästningar. Jag löste ett likande problem med hjälp av konstruktionslim och skruv.

Kapade till skivorna. Kollade att de verkligen passade perfekt. Limmade, och höll skivorna på plats med tvingar. Sen borrade och försänkte jag från överskåpen ner i skivan. Valde längd på skruv med omsorg.

Att skruva i "ändträ" i MDF är knepigt. Undvik att vara nära hörnen och förborra alltid. Prova i en spillbit hur grov borr som behövs för den aktuella skruven. En grovgängad skruv biter bättre än en fingängad. Var också noga med åtdragningsmomentet. A och O är att testa innan man ger sig på de riktiga bitarna. En spricka kan ju fördärva väldigt mycket.

Tack för svar!

Jag skall inte skruva i ändarna, utan rakt igenom. Botten i överskåpet är 15mm, MDF skivan är 12mm och har då köpt vanlig 3,5x25mm träskruv.

Får försöka hitta en spillbit att testa på innan.

Har ju redan köpt allt så det är lite make it or brake it just nu...

S
Antagligen är det spånskiva i skåpet som skruvgängorna kommer dra i. Det är det som begränsar hållfastheten i det här fallet.
Förborra i mdf med 3,5 eller 4 mm borr och sätt klämmor eller tvingar mot skåpet när du skruvar fast mdf:en så kommer det gå bra. Om du inte klämmer fast kommer det bli en bula med spån mellan skåpet och mdf:en som gör det svårt att få det helt tätt.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.