Som rubriken lyder, "vågar" man placera ett fördelarskåp till golvvärme i en yttervägg? Väggen består av 12 cm tegel o 25 cm betonghålsten. Fäller jag in skåpet får jag 12 cm tegel o 10 cm betonghålsten bakom fördelarskåpet. Är värmen i funktion borde det ju inte vara några problem, men vad händer vid ett längre strömavbrott om det är minusgrader ute?
Skulle vara den helt klart enklaste placeringen, men kanske är dumt? Vad säger ni?
Skulle vara den helt klart enklaste placeringen, men kanske är dumt? Vad säger ni?
Händer inte mycket på dina breddgrader , annat vore om det var i Jokasjärvi med - 40 och så långa avbrott är det väl inte frågan om , vill du kan du fräsa några centimeter till och lägga en isolerskiva bakom , gärna då ca 5 -10 cm ut på sidorna om skåpet
Då handlar det kanske mer om ifall hållfastheten i väggen påverkas om man tar upp ett "hål" på 700x500x150 + eventuell plats för isoleringJ jojo123 skrev:
Har inte knackat putsen än så vet inte riktigt hur det ser ut bakom just där... får undersöka det imorgon o lägga upp en bildJ jojo123 skrev:
Men väggen på det aktuella stället är tjockare än övriga väggar, man har lagt på ca 9 cm. Antar att man gjort så för att väggarna just här ligger ovan mark, kanske för att det ska isolera bättre? Övriga väggar ligger under marknivå. Suterräng-hus.
Inte funnits tid till något ”grejande” idag, men knäppte ett par bilder iaf.J jojo123 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här i röran ser man att väggen är ”påbyggd”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag tänkt mig fördelarskåpet. Vet inte hur jag höll kameran, ser snett o vint åt alla håll ut
Är det där långsidan på huset som jag tolkar det? Då lär ju mellanbjälklaget spänna åt det hållet = väggen är en bärande byggnadsdel. Det blir ju inte helt oproblematiskt att ta upp hål i den utan att säkerställa att du får ner lasten på rätt ställe.
Nu är jag ingen konstruktör så ta mig inte på orden, men min bild av det hela:
Fönsterna bör ju rimligtvis ha en balk eller avväxling ovanför. Ska du fälla in något så bör du göra det rakt under och i centrum av ett fönster och inte ta ett bredare hål än fönsterbredd-150-150.
Dvs om fönstret är 1000mm brett, så tar du max 700mm brett hål med 150mm indrag från höger/vänster.
Du bör ju helt klart rådgöra med en konstruktör innan du sågar upp väggen.. @justusandersson brukar kunna sånt här, får väl hoppas att han hittar hit.
Står själv inför typ samma grej som dig, jag har dock beslutat mig att mura upp 90mm Leca från insidan mot befintlig yttervägg och mura in fördelarskåpet och spåra in alla vatten och el rör i denna istället.
Ingen åverkan på bärigheten av ytterväggen och man får lite isolering på köpet.
Nu är jag ingen konstruktör så ta mig inte på orden, men min bild av det hela:
Fönsterna bör ju rimligtvis ha en balk eller avväxling ovanför. Ska du fälla in något så bör du göra det rakt under och i centrum av ett fönster och inte ta ett bredare hål än fönsterbredd-150-150.
Dvs om fönstret är 1000mm brett, så tar du max 700mm brett hål med 150mm indrag från höger/vänster.
Du bör ju helt klart rådgöra med en konstruktör innan du sågar upp väggen.. @justusandersson brukar kunna sånt här, får väl hoppas att han hittar hit.
Står själv inför typ samma grej som dig, jag har dock beslutat mig att mura upp 90mm Leca från insidan mot befintlig yttervägg och mura in fördelarskåpet och spåra in alla vatten och el rör i denna istället.
Ingen åverkan på bärigheten av ytterväggen och man får lite isolering på köpet.
Tack för svar @KjellTimell
Det är inte långsidan på huset utan kortsidan. Är själv osäker på att ta ett sånt hål, men tänker mig att det inte borde spela någon roll o göra ingrepp i den del som är ”påmurad”. Då får jag in fördelarskåpet delvis iaf
kommer att hamna i en del som blir tambur.
Det är inte långsidan på huset utan kortsidan. Är själv osäker på att ta ett sånt hål, men tänker mig att det inte borde spela någon roll o göra ingrepp i den del som är ”påmurad”. Då får jag in fördelarskåpet delvis iaf