4 677 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Fördelarskåp till golvvärme i yttervägg?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Ta hänsyn till bärighet sen tycker jag du kan bila ut max djup där och lägga in en så tjock pir skiva som får plats utanför skåpet
Hur menar du ”ta hänsyn till bärighet”? Jag har ju egentligen ingen aning om jag ens vågar ta ur väggen så mycket att skåpet får platsJohannes Carlsson skrev:
Men jag tänker ändå att de 9 cm som väggen är påbyggd jämfört med övriga väggar inte kan vara någon fara att ta bort? Helst skulle jag ju dock vilja försänka hela skåpet naturligtvis.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Om det är något ovanför som stöttar upp just där. Om det är så bör du sätta skåpet på ett ställe där du kan bila fritt typ under ett fönster
Så om jag bilar rakt under ett av fönstren så ska det vara "lugnt"? Jag har varit inne på det själv att det kanske är dumt att ta det nära hörnet. Jag får mäta o klura lite hur jag ska gå vidare. Men ni tror inte jag ska lägga ner tankarna på grund av eventuell frysrisk genom att placera skåpet i en yttervägg?
Rakt under fönstret får det alltså bli.
Börjar med att ta bort 9cm på djupet, vilket är det som motsvarar ”påbyggnaden”.
(Bilden tagen underifrån)
Tror ni ”påbyggnaden” hade med extra ”isolering” att göra, eller vad kan anledningen till denna vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar med att ta bort 9cm på djupet, vilket är det som motsvarar ”påbyggnaden”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Bilden tagen underifrån)
Tror ni ”påbyggnaden” hade med extra ”isolering” att göra, eller vad kan anledningen till denna vara?
Den platsen du markerat som möjlig är inget fel på . ligger lite på sidan om fönstret och är full bärning där , hålet ska bli
500 och en sten är 600 , är det yttervägg där så är den stenen troligtvis ca 300 och går ut över hålet lite .
Nästa sten är fullvuxen och bär på halva längden , .
Tycker du att du vill ha en förstärkning ovanför , så skrapa ur ett spår ca 12 mm och ca 5- 10 cm in och lägg in ett eller
2 st 12 mm armeringsjärn med lite smet ( cement vattna lite först ) som håller den/dom på plats , det blir en avslastning som håller
500 och en sten är 600 , är det yttervägg där så är den stenen troligtvis ca 300 och går ut över hålet lite .
Nästa sten är fullvuxen och bär på halva längden , .
Tycker du att du vill ha en förstärkning ovanför , så skrapa ur ett spår ca 12 mm och ca 5- 10 cm in och lägg in ett eller
2 st 12 mm armeringsjärn med lite smet ( cement vattna lite först ) som håller den/dom på plats , det blir en avslastning som håller
Klicka här för att svara