Jag och maken behöver komma igång med att inreda vår vind som nu är isolerad med
polyuretan (FoamKing). Vad vi inte kan komma överens om är huruvida man måste ångtäta eller inte. Jag har läst på flertal ställen att PU
skummet är diffusionstätt men han säger att vi ska ta det säkra före det osäkra. OM vi nu skulle plasta, lägger man i så fall plasten direkt an mot isoleringen först innan uppreglingen? Känns som vi aldrig riktigt kan komma igång innan detta är uträtt. Skulle gärna vilja höra flera erfarna uttala sig i frågan!

• Vind isolerad med gult polyuretanskum och träreglar, osäkerhet kring ångspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind isolerad med polyuretan, träreglar synliga, osäkert om ångspärr behövs.
    Skapa konto
  • Isolerad vind med polyuretanskum och synliga takbjälkar vid fönster.
    Skapa konto
Vad säger leverantören?
Borde väl vara det viktigaste att kontrollera

P Pumba skrev:
Vad säger leverantören?
Borde väl vara det viktigaste att kontrollera
Jag är ute efter lite mer opartiska källor men visst fråga dem går ju alltid..

Polyuretanisolering är både luft- och ångtät, så ni ska inte använda någon ytterligare ångspärr.

J justusandersson skrev:
Polyuretanisolering är både luft- och ångtät, så ni ska inte använda någon ytterligare ångspärr.
Det finns 2 sorters skumisolering, och en är ångtät, men inte den andra. Läge att kolla med leverantör.

Det här säger Foamking själva på sin hemsida:

polyuretan spray isolering är ofta kategoriserad som "antingen öppna-celler" eller "stängda". Det finns flera stora skillnader mellan de två typerna, vilket leder till för- och nackdelar för båda, beroende på krav på slutresultat. Polyuretan spray isolering är ett extremt mångsidigt material som finns med en mängd olika fysikaliska egenskaper och tätheter, vilket gör det nödvändigt för slutanvändaren att ha förståelse för dessa skillnader för att välja det system som är bäst lämpade för det slutresultat som önskas.

Snickarnovisen Snickarnovisen skrev:
Jag är ute efter lite mer opartiska källor men visst fråga dem går ju alltid..
Vilket har ni beställt? Slutna celler är mycket dyrare, ångtäta och isolerar bättre.

Det primära syftet med en ångspärr är att förhindra att inneluftens vattenånga kondenserar i isoleringen och därigenom sänker dess isoleringsförmåga. Detta gäller framför allt när man använder olika typer av mineralullsisolering. Vid massiva träkonstruktioner använder man aldrig ångspärr.

Jag har bara erfarenhet av den ångtäta. Har man använt polyuretan som enda isoleringsmedel bör man inte använda ångspärr, oberoende om den är ångtät eller inte, eftersom dess isoleringsvärde inte påverkas av förekomsten av ev kondenserad vattenånga.

• Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Snickarnovisen Snickarnovisen skrev:
Sluten cell är vad det är
Då är det inte nödvändigt, men jag skulle säkert gjort det ändå

Vad kostade det, funderar själv på det. Skicka PM om du inte vill skriva det på forumet.

Behovet av och konsekvenserna av en plastning beror på hur takkonstruktionen i övrigt ser ut. Har ni en diffusionsöppen duk som tätskikt på yttertaket, kan ni plasta så mycket ni vill. Innehåller taket andra isoleringsmaterial samtidigt som tätskiktet består av vanlig underlagspapp (diffusionstät) och det finns en luftspalt under råsponten kan det också vara lämpligt att plasta. I övriga fall bör ni avstå från plastning.

A Autodidak1 skrev:

Vad kostade det, funderar själv på det. Skicka PM om du inte vill skriva det på forumet.
Ja inte var det billigt men det är väl sällan det när man inte gör saker själv. Ska försöka komma igång och göra mycket själv i övrigt och spara in lite där istället.

A Autodidak1 skrev:

@Snickarnovisen, Även jag är nyfiken på prisbilden för detta. Hur stor yta isolerade ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.