Hej,
Har nu äntligen fått tillgång av vårt nya hus.
Vi skulle vilja riva en vägg mellan kök ock vardagsrum.
Huset är i från 63 och är byggt i betong/lättbetong.
Betongarbeten enligt arbetsbeskrivningen från -63
Bjälklag och balkar över bottenvåning utföres i enligt konstruktionsritning med form av formluckor. Bjälklag över källare utföres som Erge-bjälklag
Är denna vägg av 100mm ytong med skjutdörr i mitten möjligtvis bärande se bild.
Bifogar ritning.
Tacksam för svar.
Mvh Vikström
Har nu äntligen fått tillgång av vårt nya hus.
Vi skulle vilja riva en vägg mellan kök ock vardagsrum.
Huset är i från 63 och är byggt i betong/lättbetong.
Betongarbeten enligt arbetsbeskrivningen från -63
Bjälklag och balkar över bottenvåning utföres i enligt konstruktionsritning med form av formluckor. Bjälklag över källare utföres som Erge-bjälklag
Är denna vägg av 100mm ytong med skjutdörr i mitten möjligtvis bärande se bild.
Bifogar ritning.
Tacksam för svar.
Mvh Vikström
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med stor sannolikhet är den inte bärande. För absolut säkerhet bör man titta på en sektionsritning där man kan se takstolarnas utformning och läge.
Här kommer mer bilder hoppas att detta kan hjälpa!
Mvh Wickström
Mvh Wickström
Rättvända 
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vilken tur att jag lade in en brasklapp. Jag kan bara instämma i vad bossespecial skrev ovan, att den aktuella väggen faktiskt är bärande. Det framgår tydligt av armeringsritningen. Så tyvärr går det inte att riva väggen.
Är så tacksam för att det finns vänliga men framförallt SAKKUNNIGA här på forumet. Nu vet vi att våran vägg ej går att ta ner.J justusandersson skrev:
Speciellt tack till JustusAndersson och Bossespecial.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror dels på hur lång sträcka av väggen du vill ta bort, dels på möjligheterna att föra ner lasterna till grunden. Eftersom bottenbjälklaget är ett ergebjälklag (betongkasetter på betongbalkar över en krypgrund) så kan det finnas vissa begränsningar.
Det är källare under Erge-bjälklaget höjd i källaren 2500mm hålbetong. Ytongväggar i alla ytter och innterväggar på botten våning samt övervåning. Vi önskar att ta bort hela väggen ca: 4100mm. Kan man växla av mellan yttervägg och hjärtvägg som sitter typ mitt i huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En avväxlingsbalk skall helst ställas på pelare och frågan är om erge bjälklaget klarar de punktlaster som då uppstår på dessa punkter. Balkdimensionen kan röra sig om HEA 180 i stål och 90x450 alternativt 165x360 i limträ om jag räknat rätt. Lasten på respektive stolpe blir ca 37 kN. Hur som helst tycker jag att ni i så fall måste engagera en lokal konstruktör.
Klicka här för att svara