Hej,
Jag skulle vilja fråga expertisen på detta forum om några saker jag inte vet vad det är.
Det rör dom detaljerna inne i tvättstugan - det som är inkopplat i skorstenen, ”klädstrecken”, fyrkanten under dom samt rektangeln med tre streck i.

Om detta är fel forumdel så rätta mig gärna.

Mvh G

Äldre byggritning av en tvättstuga med detaljer som skorsten, klädlinor och rektanglar markerade för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde du bilden?

Edit: nu dök bilden upp. Hur ser det ut i tvättstugan idag?

K
Jag ser bilden. Det som går till skorstenen är frånluft, när man eldade så blev det bra självdrag. Tvättstrecken vet jag inget om (kan det inte vara tvättstreck?) inte heller fyrkanten med streck i, kan det vara en lucka?

Det som är kopplat till skorstenen är ventilation.
Och det råkar stå en centrifug under.

Det streckade skulle jag tro är en bänk med linor över samt klassisk tvättstugevask med sned och räfflad framsida.

Jag kan tillägga att det är ett grovt gjutjärnsrör som går ut från tvättstugan i knähöjd (numera gömt bakom ett veckoförråd för pellets). Inne i tvättstugan är det avkapat och igensatt. Sitter just nu och ger barnen mat men ska ge kompletterande bilder strax.

Kan även vara ett rökrör för en vedeldad vattenvärmare

Ah, där är två kanaler till vad jag trodde var en centrifug.

Och nu hann @Lutte mellan med vad det då borde vara.

Den runda grejen som sitter vid skorstenen är kanske en pannmur?

//AA

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Den runda grejen vid skorstenen är antagligen en (gammaldags) vedeldad tvättgryta.

Japp , den runda prylen i tvättstugan är en gammadags vedeldad bykgryta.
1-web.jpg

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
En planritning är ju egentligen en horisontalsektion genom rummen någonstans i ögonhöjd. Heldragna linjer representerar sådant som finns på lägre nivå, streckade sådant som finns högre upp eller är allmänt osynligt. Kan också vara en platsreservation för något som inte står där just nu. De heldragna linjerna närmast fönstret tror jag representerar en skurbänk av brädor med en infälld skurho. Vad den steckade figuren representerar är svårt att vet utan att ha varit på platsen. Det kan vara något som hänger i taket. Det skulle också kunna vara ett nedkast för smutstvätt.

Tvättstugan i mina föräldrars hus som också byggdes 1955 innehöll en elektrisk kokgryta, en rejäl tvättho av rostfritt och en elektrisk centrifug. Dagens människor har nog svårt att förstå hur primitivt det faktiskt var på den tiden, trots att det inte är så länge sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.