Hej!
Har reglat upp ett golv ovanpå mitt betongkällargolv. Tvärreglarna är lagda ungefär cc 30. Golvet är 4 m x 6,5 m, 95 mm reglar på pallningsbrickor, 20-40 mm. Pallningsbrickorna är fastskruvade underifrån på varje tvärregel, på 5 av 20 tvärreglarna är dock pallningsbrickorna skråskruvade men sitter ganska stabilt. Ska lägga isolering emellan och sen massivt trägolv ovanpå 25 mm. Golvet ska ventileras med Nivells fläkt.
1. Tänkte kortla för att styva konstruktionen lite och undrar vilket avstånd det ska vara mellan kortlingarna?
2. Har tänkt fästa varje tvärregel och eventuellt ramreglarna med 90x90 vinkeljärn i golvet med spikplugg för att förhindra rörelse av golvkonstruktionen och som en säkerhetskonstruktion om pallningsbrickorna skulle ge vika. Kommer vara lekrum/hemmabio och kanske disco nån gång. Är det nödvändigt använda vinkeljärnen, hur skulle ni gjort?
Har reglat upp ett golv ovanpå mitt betongkällargolv. Tvärreglarna är lagda ungefär cc 30. Golvet är 4 m x 6,5 m, 95 mm reglar på pallningsbrickor, 20-40 mm. Pallningsbrickorna är fastskruvade underifrån på varje tvärregel, på 5 av 20 tvärreglarna är dock pallningsbrickorna skråskruvade men sitter ganska stabilt. Ska lägga isolering emellan och sen massivt trägolv ovanpå 25 mm. Golvet ska ventileras med Nivells fläkt.
1. Tänkte kortla för att styva konstruktionen lite och undrar vilket avstånd det ska vara mellan kortlingarna?
2. Har tänkt fästa varje tvärregel och eventuellt ramreglarna med 90x90 vinkeljärn i golvet med spikplugg för att förhindra rörelse av golvkonstruktionen och som en säkerhetskonstruktion om pallningsbrickorna skulle ge vika. Kommer vara lekrum/hemmabio och kanske disco nån gång. Är det nödvändigt använda vinkeljärnen, hur skulle ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Kortlingar sätter man väl vanligen för att styva upp golvet så de bjälkar som ligger bredvid hjälper till att bära, här har du stöd från betongen under så jag skulle nog säga att kortlingar är lite lyx, borde inte behövas, men sätt en på mitten om det känns bättre.. kan du o frugan dansa lås sen ;-)
Tack!leby skrev:
Jag trodde även kortlingar var till för att reglarna inte skulle slå sig? Nu ska jag visserligen skruva det massiva trägolvet i reglarna så risken är väl minimal.
Ja, det är alltid bra om isoleringen har något att vila på! =) Pallningsbrickorna under reglarna sticker ut typ 2 cm på vardera sida om regeln och jag tänkte lägga board på dem och limma/skruva fast boarden på dem samt sätta små vinkeljärn i kortlingarna på mitten och i ramreglarna, och där det behövs, som boarden också kan vila på. Om jag tycker att boarden sviktar för mycket, vilken den inte borde med tanke på att det är cc 30, så tänkte jag limma fast pallningsbrickor mittemellan reglarna som boarden kan vila på.
Alternativet hade varit att sätta läkt på insidan av reglarna men då hade jag förlorat isolering eftersom läkten bygger 20-25 mm. Ett annat alternativ var förstås att sätta typ råspont under reglarna men då hade jag förlorat i takhöjd vilket jag inte ville.
Om det finns andra idéer/synpunkter mottar jag dem varmt!
Reglarna slår sig nog inte om du har skruvat golv på, du har dom fästa med spikplåt på båda sidor + golvet ovan ska mycket till då... tycker din ide om att limma på klossar under boarden låter som en bra ide, är ju viktigt att luften kan cirkulera så du slipper fukt problem.
Tack!leby skrev:
Hade du fäst det uppreglade golvet i betonggolvet under med 90x90 (ganska kraftiga) vinkeljärn med spikplugg eller låtit det bara ligga på betonggolvet?