Har ett kassaskåp som är någon form av hemmabygge baserat på nån "pengabox" från en bankomat. Det är i princip ett tjockt plåtskal med en rejäl dörr. ca 500 mm brett, 350 mm högt och 600 mm djupt. Står direkt på betonggolv i ett förråd som jag ska göra om till hobbyrum inom de närmaste åren. Rummet sitter ihop med garage och bostadshuset.

Frågan är hur man bäst ska skydda skåpet mot brand, vilket jag tror är större risk, än att någon bryter sig in och stjäl några papper, och en hårddisk med blandade bilder.

Jag har väl kommit till stålreglar och gips, men ska man bygga "två lådor" och ha isolering däremellan? Tjockare lager gips? Hur länge kan man rimligtvis fördröja att branden värmer upp innehållet till "förstörande" nivåer?

Alla funderingar kring ämnet mottages tacksamt! :)

Stenull kanske? Det är ju bra isolator och det kan inte brinna eller smälta men jag vet inte hur det blir om det brinner runt om.

Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Stenull kanske?
Låter vettigt! Annars skulle nog asbest fungera bra men antar att det inte känns lämpligt. :thinking: Från wikipedialänken "Asbest har använts som brandskydd i bland annat stålkonstruktioner".

Stenull kanske? Det är ju bra isolator och det kan inte brinna eller smälta men jag vet inte hur det blir om det brinner runt om.
Jag vet ungefär vad som händer, själva "ullen" påverkas inte, men däremot bindemedlet.. Den tappar sina egenskaper redan vid 200 grader.. så långe man inte rör isoleringen ser den likadan ut, men petar man på den faller den bara sönder ... det skulle nog funka som isolering mellan två lager av "nått annat" ....

Alfredo Alfredo skrev:
Låter vettigt! Annars skulle nog asbest fungera bra men antar att det inte känns lämpligt. :thinking: Från wikipedialänken "Asbest har använts som brandskydd i bland annat stålkonstruktioner".
Jag tror jag håller mig till saker som är både ofarliga och finns enkelt tillgängliga i bygghandeln ... :)

Är det bättre att bygga en "värmetrög" konstruktion kanske? Gjuta in den i en halvmeter oarmerad betong?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag vet ungefär vad som händer, själva "ullen" påverkas inte, men däremot bindemedlet.. Den tappar sina egenskaper redan vid 200 grader.. så långe man inte rör isoleringen ser den likadan ut, men petar man på den faller den bara sönder ... det skulle nog funka som isolering mellan två lager av "nått annat" ....
Jaha... Nu vet jag något nytt! Det finns något som heter ceramic wool (keramisk ull) som är både brandsäker och som håller ihop sig själv. Efter ett lager keramisk ull kan du ha gipsskiva.

Jaha... Nu vet jag något nytt! Det finns något som heter ceramic wool (keramisk ull) som är både brandsäker och som håller ihop sig själv. Efter ett lager keramisk ull kan du ha gipsskiva.
Det är en ganska bra ide ... (att jag inte tänkte på det själv, har keramisk filt i min vedugn ..)

Problemet är bara priset på ca 1000 kr/kvm för 50 mm tjock filt ... :sweat:

Stenull stålreglar och gips borde funka bra. På Parocs hemsida finns en del att läsa om hur man bygger brandklassade väggar beroende på vilka krav man vill uppnå.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Popnita ihop kanske?

useless useless skrev:
Det finn även stenull som är brandtålig, men det är kanske overkill om den sitter inuti en vägg?
[länk]
Jag tänker också att om det väl brinner, så funkar isoleringen bra så länge den sitter mellan två gipsskivor .. sen efter det brunnit så spelar det ju ingen roll om isoleringen sjunker ihop när man rör lätt på "låddan" ....

Tänker att det är nog så viktigt att skydda det mot vatten. Både vid en eventuell släkning eller översvämning.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det kan ju vara Metall Gips Stenull (Gips igen?).

O sen en sprinkler över hela konkarongen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.