Behöver göra ett större antal infästningar i tegelfog. 40 x 50 mm reglar.
I normala fall görs ju detta i teglet men i detta fall får ingen håltagning göras i teglet. Byggnaden är uppförd 1970 och teglet är interiört. Tänkte kolla om någon har tips på bäst infästning för detta. Tänkte mig spikplugg men kommer inte ha möjlighet att testa innan skarpt läge.
Närbild av en röd tegelvägg med olika nyanser av tegelstenar och synliga fogar från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Vad ska hänga , sitta på reglarna , det med spikplugg , finns långa men är det fullt med bruk i fogen

Hej Björn!

Jag håller med om att man inte borrar i det vackra teglet. Spikplugg låter som ett vettigt alternativ i mina öron. Lättare att träffa rätt än med traditionell plugg och skruv då du borrar genom alla materialen. Jag tror att du behöver rätt långa pluggar (och långa och smala hårdmetallborr) så du hamnar i själva murbruket och inte bara i fogen.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
P
Hade inte gängstång och kemankare kunnat vara ett alternativ? Jag har aldrig varit med om ett kemankare som släppt.

Tack för svar!

Jo, det är en ramspänd duk på 20 m2 som ska monteras. Bakom den kommer det sitta ljudabsorberande material.
Det ser ut att vara väl fogat. Det är ju klart smidigare med spikplugg så jag testar det och har kemankare som backup.

J
Kör med långa spikplugg och inte med kemankare , du kanske vill/ska ta bort dom en dag och då går det inget bra

P
Fast vill man ta loss dem, så är det ju ganska enkelt. Ett par slag med en hammare, så löser det sig, sen är den bara att dra ut, eller så överspänner man bulten tills gängstångrn släpper...

Ta 8mm nylonplugg utan krage. Då kan du borra igenom regel direkt.
Sätt en 6*110mm skruv i ändan på pluggen slå i genom regel o in i fogen.
När det 2-3 cm kvar till att bottna skruvar du det sista.
Sitter bergfast och enkelt att demontera .

https://www.verktygshandlarn.se/product/nylonplugg

Tack Joak!
Ska testa bägge och se vilket som funkar bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.