Hej!

Jag är mitt uppe i ett garagebygge och har precis blivit fundersam på om dörren mot huset uppfyller brandkraven, jag har sökt i forumet redan men inte hittat svar på min fråga.

När jag beställde garaget så kom vi ( mestadels säljaren ) fram till att det var lugnt med en dörr utan brandskydd p.g.a att dörren på huset är brandklassad.
Detta googlade säljaren på och allt jag kommer ihåg av det var att den var brandskyddsklassad samt att det var lugnt med att en utav dörrarna på antingen husväggen eller garageväggen var brandskyddsklassade.

Men nu är ju jag KA själv och ansvarig för detta och började söka runt på allt för att ha någon grund bakom det hela, och jag kan inte hitta någonting som styrker att detta är rätt tänkt enl. ovan.
Dörren på huset har CE märkning och under det står det " EN 14351-1:2006+A1:2010 "

Fråga ett:

Vad betyder märkningen på min groventré ( CE EN 14351-1:2006+A1:2010 )

Fråga två:

Är det en kombination av garageväggen och husväggen som ska ha ett visst brandskydd?
Dvs min garagevägg uppfyller kraven för EI30 på alla punkter bortsett från dörren som inte har brandskydd, dock har dörren på huset antagligen det ( Fråga ett )

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

Alla fönster och dörrar på garagesidan mot huset går in under kategorin 2-5m i listan i länken.

Jag försöker inte skylla något på någon säljare här utan anledningen är nog att jag gärna ville att det säljaren sa var sanning och att " det löser sig nog " :rofl:

Tacksam för svar! :)

Hej!

Jag vill vara lite försiktig här, men märkningen som du skriver har inget med brandklassningen att göra. Står det något mer på märkningen på dörren?
Nu är kanske detta lite nytt för din ytterdörr om den har några år, men märkningen för brandskydd ska vara 16034, inte 14351-1 (Enbart standardgodkännande för en vanlig ytterdörr).

Väggen på garaget som är mot huset, det är inte heller brandklassat?
Vet du om husets vägg är brandklassat?
Förhoppningsvis så räcker det med att byta dörren till garaget.
Har du inget brandskydd i Garageväggen eller husväggen så har du ett större problem.

För att citera dig/säljaren: "en utav dörrarna på antingen husväggen eller garageväggen var brandskyddsklassade." Hela väggen+dörr måste vara brandklassat på en utav byggnaderna. Tanken med brandskydd är ju att man ska förhindra spridningen, vilket den inte kommer göra så bra om det bara är delvis brandskyddat.

Hoppas det löser sig!

Tack för svar! väggen på garaget är brandklassad men inte dörren, blir nog att ordna en ny dörr. Ska höra med kommunen dock :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.