Hej

Jag ska lägga nytt parkettgolv i ett rum på 15kvm på betongplatta i 70 tals hus.
Plattan är ganska tunn.
Jag tänkte inte konstla till det, jag har åldersbeständig byggplast över från att ha isolerat ovanvåningen,
jag tänkte att jag lägger det i botten på plattan, och sen rullar ut golvfoam som jag också har över från ovanvåningen.

Kan man göra så eller ska man köpa golvunderlag med inbyggt fuktskydd?

Har du prylarna över så kör på det!

Du kan börja med att tejpa fast 1m2 plast på plattan över 2 dyn och se om den blir fuktig. Du ser det som kondens på plasten.
Om den blir fuktig stänger du in fukten med din metod och det kan flytta ett fuktproblem till väggar eller skapa lukt. Då är det bättre att ha knoppmatta (platon) under så viss ventilation kan skapas.

C corre skrev:
Du kan börja med att tejpa fast 1m2 plast på plattan över 2 dyn och se om den blir fuktig. Du ser det som kondens på plasten.
Om den blir fuktig stänger du in fukten med din metod och det kan flytta ett fuktproblem till väggar eller skapa lukt. Då är det bättre att ha knoppmatta (platon) under så viss ventilation kan skapas.
Tror inte det blir kondens, har i ett annat rum i väntan på renovering temporärt lagt bygg plast över hela som legat ett halvår och sen skivor uppe på och där är snus torrt. Men det har varit problem med lukt i huset tidigare. Syllbyte, förbättring av ventilation mm har gjorts. Som du beskriver det stänger man inne eventuell fukt med tex kährs egna golvunderlag med inbyggd fuktspärr också?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.