1 377 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Putsa böjd vägg?
Jag ska utöka badrummet i en gammal lägenhet. Tyvärr så var murarna mindre noggranna, men det spelade väl inte så stor roll när det var två olika rum.
Men nu blev konsekvensen att jag har en tegelvägg som är lite böjd, som behöver bli helt jämn så jag kan sätta upp kakel.
Finns det något system med justerbara lister? Har tyvärr ingen bordsåg så jag kan såga till egna av passande tjocklek.
Eller borde jag lösa det på något annat sätt?
Undrar också vilket bruk jag borde använda, och om nät är nödvändigt vid en tjocklek på 3-4 cm? Hur bäst fästa nät på tegel i så fall?
Men nu blev konsekvensen att jag har en tegelvägg som är lite böjd, som behöver bli helt jämn så jag kan sätta upp kakel.
Finns det något system med justerbara lister? Har tyvärr ingen bordsåg så jag kan såga till egna av passande tjocklek.
Eller borde jag lösa det på något annat sätt?
Undrar också vilket bruk jag borde använda, och om nät är nödvändigt vid en tjocklek på 3-4 cm? Hur bäst fästa nät på tegel i så fall?
Jag spikade upp läkt 22x45 och putsade på, utan nät. Blev några lager puts.
Problemet är att på mitten kanske jag behöver 1 cm puts. Men på sidorna av väggen 3-4 cm. Väggen är totalt 2.5 m lång. Så jag tänker att det räcker inte med lister på sidorna. Det blir för långt avstånd för att orka dra rätskivan och få allt rätt.
Tror jag då =)
Tror jag då =)
Beroenede på hur det ser ut så får du väl sätta ut ribbor i kanterna/hörnen och därefter tycker jag att ca 40-60 cc är lagom. Bygg upp ett fack i taget och avsluta med finputs. Jag tror att det blir för svårt att skapa justerbara ribbor, nu blir det mer bruk som går ut.
Om det kan finnas smidigare sätt med tex gips för att få det rakt kan någon annan svara på.
Om det kan finnas smidigare sätt med tex gips för att få det rakt kan någon annan svara på.
Ja väggen måste ju delas upp på något sätt ändå. Klarar ju inte att blanda och få upp all puts tillräckligt snabbt.
Men som amatör så tänkte jag att det kanske fanns andra smartare system än trälister.
Förresten, vilken sorts puts är att rekommendera?
Men som amatör så tänkte jag att det kanske fanns andra smartare system än trälister.
Förresten, vilken sorts puts är att rekommendera?
Puts och murbruk C. Jag har testat Byggmax märke som jag inte tyckte om alls. Provade sen med Finja som var mycket bättre. En tredje gång provade jag Bauhaus Probau som var mycket billigare, och jag märkte ingen skillnad mellan den och Finja. Skönt att få stora mängder hemlevererat för några hundra.S stefand skrev:
Klicka här för att svara