Jag letar efter en "omvänd" tving, alltså ett teleskopskaft i stil med en liten takstötta eller en duschstång med teleskopsfunktion. Jag har byggt ett sågbord där min cirkelsåg ligger på en skena och följer ett spår. Vinkelrätt mot spåret har jag två klossar som jag trycker brädan som ska kapas mot. Längs med långsidorna på bordet har jag satt reglar som en ram. Brädan fäster jag i sågbordet med tvingar när den ska kapas. Ibland går det dock inte att fästa brädan som ska sågas med en vanlig tving, t. ex om den är väldigt kort. Jag skulle då istället vilja kunna trycka fast brädan mot klossarna på ena sidan och ramen på sågbordet på andra sidan, med någon form av teleskopsskaft. Problemet är att detta inte får vara mer än ca 20-25 cm långt för att få plats. Är det någon som har tips på vad man kan använda? Kan man t. ex köpa en vanlig duschstång på tex ikea och sen kapa den, eller pajar man då funktionen?

A
Snabbtvingar brukar gå att vända på käftarna på. Då får du önskad funktion med större spann

Ok, tack! Går det att spänna tvingen om man vänder på käftarna?

Ja typ så här blir det:
En snabbtving med mekanism för att spänna isär material, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man "tvingar" eller spänner alltså "isär".

Välkommen till forumet för övrigt!

Grymt ! Ska prova det så fort jag kommer hem (är i stugan). Tack för tipset och välkomnandet :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.