5 204 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Ännu en tråd - ångspärr eller inte vid isolering i takbjälklag?
Jag vet att det finns många trådar i ämnet ångspärr eller inte, men jag blir inte klok på hur jag ska göra. Så jag är i stort behov av hjälp...
Förutsättningen är, gammalt hus. Timmerstomme, sadeltak med ett tillbyggt trapphus med pulpettak. Jag vågar påstå att det inte är fackmannamässigt gjort - eller så var det så man byggde förr i tiden.
Isolering är spån, dåligt isolerat, finns ingen vindpapp eller liknande.
Inne på övervåningen är det snedtak...
Nu håller jag på att renovera taket, och planen är väl att skotta bort spånet, och isolera med stenullskivor...men frågan blir då...ska jag sätta ångspärr, eller inte?
Om jag väljer cellulosabaserade isolerskivor, ångspärr eller inte?
Om jag sprutar cellulosabaserade lösull?
Om jag väljer annat än mineralfiber, kan jag då låta det gamla spånet ligga kvar och bara fylla ut?
Förutsättningen är, gammalt hus. Timmerstomme, sadeltak med ett tillbyggt trapphus med pulpettak. Jag vågar påstå att det inte är fackmannamässigt gjort - eller så var det så man byggde förr i tiden.
Isolering är spån, dåligt isolerat, finns ingen vindpapp eller liknande.
Inne på övervåningen är det snedtak...
Nu håller jag på att renovera taket, och planen är väl att skotta bort spånet, och isolera med stenullskivor...men frågan blir då...ska jag sätta ångspärr, eller inte?
Om jag väljer cellulosabaserade isolerskivor, ångspärr eller inte?
Om jag sprutar cellulosabaserade lösull?
Om jag väljer annat än mineralfiber, kan jag då låta det gamla spånet ligga kvar och bara fylla ut?
Lyfter tråden igen, och hoppas på svar...
Efter vad jag läst här, och efter att jag pratat med bygghandeln, så har jag förstått att det är en ångbroms jag bör sätta - och att det är viktigt att den blir tät. Den är förlåtande...bra i hus som inte används året om osv.
Nåväl, gott så...men nu när jag läser på om ångbroms (tillverkarnas sida) så står det att den inte ska användas mot kallvind.
Jag blir inte klok på detta...dom som "kan" säger ångbroms...ångbroms säger ångspärr.
Jag säger snart solstickan...
Efter vad jag läst här, och efter att jag pratat med bygghandeln, så har jag förstått att det är en ångbroms jag bör sätta - och att det är viktigt att den blir tät. Den är förlåtande...bra i hus som inte används året om osv.
Nåväl, gott så...men nu när jag läser på om ångbroms (tillverkarnas sida) så står det att den inte ska användas mot kallvind.
Jag blir inte klok på detta...dom som "kan" säger ångbroms...ångbroms säger ångspärr.
Jag säger snart solstickan...
Eftersom en ångbroms släpper igenom en del vattenånga upp till vinden och ångspärr inte gör det, kombinerat med vetskapen om att allt fuktinnehåll på en kallvind nästan oundvikligen kondenserar på råsponten under kalla vinternätter borde svaret vara givet.
Ångspärr på undersidan av taket och underlagspapp på ovansidan av taket är en dum konstruktion - man stänger då in fukten mellan dessa två skikt. En ångbroms kan däremot tillåta fukten att vandra.
Mitt tips är gå in på exempelvis Rockwool eller Isover hemsida och titta i deras listor över för dom godkända lösningar. Hittar man inget som stämmer överens med deras konstruktioner, så skickar man ett e-mail, bifogar en ritning och får ofta ett bra svar inom ett par timmar.
Mitt tips är gå in på exempelvis Rockwool eller Isover hemsida och titta i deras listor över för dom godkända lösningar. Hittar man inget som stämmer överens med deras konstruktioner, så skickar man ett e-mail, bifogar en ritning och får ofta ett bra svar inom ett par timmar.
Nja. Det traditionella är ju som du skriver ångspärr på insidan och tät underlagspapp på ovansidan. Men man har ju en ventilerad spalt under råsponten. På så vis stängs ingen fukt in.N Nicke_S skrev:Ångspärr på undersidan av taket och underlagspapp på ovansidan av taket är en dum konstruktion - man stänger då in fukten mellan dessa två skikt. En ångbroms kan däremot tillåta fukten att vandra.
Eller så kör man utan spalt och med ångbroms och får då ytterliggare 30-50mm isolering. Men då ska rätt produkter användas, annars blir det dumt.V vectrex skrev:
Detta är inte relevant för kallvindar utan gäller parallelltak.N Nicke_S skrev:Ångspärr på undersidan av taket och underlagspapp på ovansidan av taket är en dum konstruktion - man stänger då in fukten mellan dessa två skikt. En ångbroms kan däremot tillåta fukten att vandra.
Gamla spånisolerade tak klarar sig bra länge, bl a beroende på dålig isoleringseffekt. Dvs fukthalten hålls nere genom strövärme inifrån.
Med effektivare isolering sjunker temp och RH ökar.
Sedan beror det nog lite på vad för utrymmen som finns under. Kök och badrum är antagligen mer fuktalstrande än ett vardagsrum.
Om huset är permanentuppvärmt och isoleringen bättras på så är ångspärr att rekommendera.
Med effektivare isolering sjunker temp och RH ökar.
Sedan beror det nog lite på vad för utrymmen som finns under. Kök och badrum är antagligen mer fuktalstrande än ett vardagsrum.
Om huset är permanentuppvärmt och isoleringen bättras på så är ångspärr att rekommendera.
Klicka här för att svara