Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus byggt runt 1976/77 och rivit min första vägg, en liten sådan där det i stort sett bara fick plats en dörröppning. Tankten är att bygga en ny vägg med stålreglar.

När jag rivit bort gipset såg jag att regeln längs med golvet är infälld i betongen, tillsammans med en del av gipsväggen. Märkligt? Eller finns det någon vettig anledning till varför man gjorde så på den tiden? Jag blir lite orolig också då träet känns fuktigt.

Bifogar 2 bilder som jag hoppas illustrerar det hela.

Kan jag bara ta bort träregeln och fylla igen hålet med något? Inte kan väl den lilla väggen vara bärande heller? Det är betongväggar runtom och gipstakplattor ligger ovanpå regeln i taket.

• Rivet utrymme i ett hus där det syns en gul vägg, betonggolv, och en avlägsnad gipsvägg med exponerad träregel infälld i betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel infälld i betong med skador och rester av gips på golvet från rivet väggparti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis så har man gjutit på en överbetong som golv efter att man rest innerväggarna.
Det är bara att ta bort och spackla igen hålet. Var glad att du inte har ingjutna träreglar och mineralull emellan som ligger direkt på bottenplattan för att göra "träbjälklag" och få isolering i golven på undervåningar. Jag sanerade ut det från en hel undervåning i förra huset och det luktade inte hallon när man öppnade golven kan jag säga...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.