Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Glad midsommar i stugorna! Snabb fråga mitt i firandet.
Saltutfällning från timmer. Hur? Varför? Är det farligt? Fuktigheten är skyhög just i området med salt men snustorrt runtom.
Admin får flytta om jag lagt det fel.

Saltutfällning från timmer. Hur? Varför? Är det farligt? Fuktigheten är skyhög just i området med salt men snustorrt runtom.
Admin får flytta om jag lagt det fel.
Jag vet inte så mycket om timmer, men jag skulle definitivt avråda från att lita på en kontakt-fuktmätare instucken i salt.
Salt leder ström väldigt bra och kan göra resultatet mycket missvisande åt det "fuktiga" hållet. Mätaren kommer tolka den högre konduktiviteten pga saltets ledningsförmåga som massvis vatten. (Torrt trä leder dåligt)
Salt leder ström väldigt bra och kan göra resultatet mycket missvisande åt det "fuktiga" hållet. Mätaren kommer tolka den högre konduktiviteten pga saltets ledningsförmåga som massvis vatten. (Torrt trä leder dåligt)
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Smart! Det hade jag inte en endaste tanke på faktiskt! Stort tack!Anders243 skrev:
Jag vet inte så mycket om timmer, men jag skulle definitivt avråda från att lita på en kontakt-fuktmätare instucken i salt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden