Glad midsommar i stugorna! Snabb fråga mitt i firandet.
Saltutfällning från timmer. Hur? Varför? Är det farligt? Fuktigheten är skyhög just i området med salt men snustorrt runtom.
Admin får flytta om jag lagt det fel.
85Wv8qU
dUTtQyY

• Saltutfällningar synliga som vita fläckar på ytan av en fuktig timmerstock i en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Saltutfällningar på ytan av en timmerstomme med hög fuktighet.
    Skapa konto
  • Närbild på en timmeryta med synliga vita saltutfällningar och tecken på hög fuktighet.
    Skapa konto
  • Fuktighetsmätare på timmervägg visar hög luftfuktighet i närheten av saltutfällningar.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Någon har förvarat salt som läckt ut och haft kontakt med timret?

Saltet drar till sig fukt från luften eftersom det är hygroskopiskt, kanske är det kalciumklorid?

Jag vet inte så mycket om timmer, men jag skulle definitivt avråda från att lita på en kontakt-fuktmätare instucken i salt.
Salt leder ström väldigt bra och kan göra resultatet mycket missvisande åt det "fuktiga" hållet. Mätaren kommer tolka den högre konduktiviteten pga saltets ledningsförmåga som massvis vatten. (Torrt trä leder dåligt)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Jag vet inte så mycket om timmer, men jag skulle definitivt avråda från att lita på en kontakt-fuktmätare instucken i salt.
Salt leder ström väldigt bra och kan göra resultatet mycket missvisande åt det "fuktiga" hållet. Mätaren kommer tolka den högre konduktiviteten pga saltets ledningsförmåga som massvis vatten. (Torrt trä leder dåligt)
Smart! Det hade jag inte en endaste tanke på faktiskt! Stort tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.