J justusandersson skrev:
Antingen byter du ut A reglarna mot C 24 reglar eller så skruvar du fast B reglarna i A reglarna. Allt enligt bifogade bild.
[bild]
Det är inte så lätt!!
Eftersom vi inte vet något om lasterna går det inte att räkna hem det. Det är ofta knäcklängden som är det kritiska i dessa fall. Dessutom så blir nedböjningen på balken större i.o.m längre mellan pelarna så den kan behöva bytas.
Allt som är inbyggt där är dimensionerat för att klara det som det ser ut nu börjar man ändra på något så måste man räkna om allt igen.

Läs mitt föregående inlägg. Det går att räkna på lasterna med hjälp av planritningarna. Mitt överslag visar att den korta spännvidden gör att balkdimensionen räcker. Problemet är reglarna av okänd klass som med 70 mm djup begränsar knäcklasten.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Arkitektonisk ritning av en byggnadssektion med detaljer och mått för tak, väggar och isolering från Stadsbyggnadskontoret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en teknisk ritning från Växjö kommun med beskrivning av byggprojekt inklusive markeringar och noteringar.
Skapa konto
Skannad kopia av en byggprojektsritning innehållande tekniska specifikationer och anteckningar.
Skapa konto
Fick ritningar (allt de hade, 4st) från Stadsbyggnadskontoret.

• Gilla
P001
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Läs mitt föregående inlägg. Det går att räkna på lasterna med hjälp av planritningarna. Mitt överslag visar att den korta spännvidden gör att balkdimensionen räcker. Problemet är reglarna av okänd klass som med 70 mm djup begränsar knäcklasten.
Någon ytterligare tanke om hur man kan göra med ledning av de dokument jag bifogade?

Reglarna i den bärande hjärtväggen i bv är enligt den tekniska beskrivningen 34x70 c/c 300 mm. Har reglarna kring dörröppningen den dimensionen?

J justusandersson skrev:
Reglarna i den bärande hjärtväggen i bv är enligt den tekniska beskrivningen 34x70 c/c 300 mm. Har reglarna kring dörröppningen den dimensionen?
Nä alla är 45x70.

Då gäller det som jag skrivit tidigare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.