Hej,

Ena sidan av uterummet ser ut att behöva lite kärlek, såhär ser det ut :

R6wGaDE.jpg
hnr4YIa.jpg
pOPca9w.jpg

Här kan man se att färg släppt, troligen räcker det att borsta bort med stålborste och lägga på nya lager?
Ao3gs2N.jpg
Här är det värre, träet har av någon anledning murknat och böjt sig!? Vad har de som satt upp det gjort för fel? Och vad behöver jag göra? Misstänker att det behöver bytas ut, vad är det för panel?
Rhiwlbl.jpg

Den överdel in mot husväggen ser bra ut :
CG1ke8e.jpg
Ut mot mitten blir det sämre :
WsAODIg.jpg
Skulle man räkna detta som behöv av målning?
A4EbTmo.jpg
enD23zE.jpg
cK3WXkc.jpg
Och om så är fallet, vad fyller man igen sprickorna med?

Det verkar inte vara helt lätt att luska ut vad det är för panel de satt på sidan, kanske är det lika bra att byta ut hela panelen mot något nytt tjockare? Finns det någon norm att följa?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Säg att jag river ner panelen, monterar ny, grundar och målar, hur viktigt är det att planera detta efter väder? Blir det problem om det regnar när det står öppet eller om det sitter obehandlad panel?

Det beror på vad som sitter under panelen. Men om du köper några rejäla presenningar så klarar du dig.

På överdelen ser det ut att vara en hel del torrsprickor innan det målades förra gången. Jag skulle nog bara måla över det igen. Särskilt med tanke på att du kanske vill göra något mer omfattande om ett tag? Tänker på att plasten på taket ser ut att ha sett sina bästa dagar också.

Panelen på underdelen ser inte så kul ut, den skulle jag byta. Om det inte är en isolerad vägg kan det inte vara någon fara att ta bort panelen och lämna det öppet tills du fått på ny. Du kan grunda och måla ny panel en gång innan du sätter upp den. Sen stryker du sista strykningen när det sitter på plats. Är ofta enklare och när träet rör sig är det då målat på sådana ställen som inte syns när du spikar upp panelen. Det ser ut att vara liten yta så detta går snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.